
Matcha na vse načine v enem od tržaških lokalov. Foto: Uredništvo
Kaj je nov globalni hit, ki ga poganja Tik Tok
Matcha, tradicionalni japonski zeleni čaj v prahu, je postal svetovni hit. Njena živo zelena barva in domnevne zdravstvene koristi so jo iz garažne kulture pripeljale do množične porabe po svetu. Priljubljenost poganjajo družbena omrežja, zlasti TikTok, kjer oznaka #MatchaTok beleži milijone ogledov. Uporabniki delijo nasvete o pripravi, ocene in recepte, medtem ko večje blagovne znamke, kot sta Starbucks in Krispy Kreme, vključujejo matcho v svoje izdelke.
K porastu povpraševanja je prispevala tudi turistična rast na Japonskem po pandemiji. Šibka japonska valuta spodbuja tuje nakupe, kar dodatno obremenjuje domače zaloge čaja.
Matcha ni običajen čaj – pridobiva se iz listov »tencha«, ki se več tednov gojijo v senci, da razvijejo kompleksno aromo z bogatim umami okusom. Po obiranju jih sušijo in zmeljejo v fin prah s tradicionalnimi kamnitimi mlini, ki v eni uri proizvedejo le okoli 40 gramov matche.
Vendar pa se proizvodnja sooča z izzivi. Vročinski valovi, zlasti v Kyotu (vir četrtine tencha listov), negativno vplivajo na pridelek. Poleg tega se japonska kmetijska populacija stara, mladi pa se redkeje odločajo za čajno pridelavo. Nekatere trgovine pogosto izpraznijo police že takoj po odprtju, kar je povzročilo, da trgovci omejujejo količino, ki jo lahko kupci nabavijo. Cene se zvišujejo; v nekaterih tokijskih lokalih so se letos dvignile za 30 odstotkov.
Dodaten pritisk ustvarja trgovinski sporazum med ZDA in Japonsko, ki vključuje 15-odstotno uvozno dajatev na japonske izdelke.
V tradicionalnih krogih se širi zaskrbljenost glede nesmotrne rabe kakovostne matche. Nekateri ponudniki opozarjajo na prekomerno uporabo matcha prahu v kulinariki, aktivisti pa že pozivajo k bolj spoštljivi in zavedni porabi.
Kljub trenutnemu razcvetu nekateri strokovnjaki menijo, da bo povpraševanje v prihodnjih nekaj letih upadlo; boom bo trajal še dve do tri leta, nato pa naj bi se stabiliziral.