side-text
Petra Bezjak Cirman, Ukom, STA

Kot plačnik oglasa je naveden »Товари для дому«, za to objavo ne stoji nobena uradna institucija,« poudarjajo v uradu vlade za komuniciranje, ki ga vodi Petra Bezjak Cirman. Foto: STA

Aktualno

Na Facebooku nagovarja lažni vladni profil

Za sponzorirano objavo, v kateri naj bi vlada skušala od uporabnikov izvedeti, kaj storiti za izboljšanje finančnega položaja državljanov, se skrivajo nepridipravi. Gre za poskus kraje podatkov in denarja.

Nekateri uporabniki družbenega omrežja Facebook so nas opozorili na anketo, ki kroži na omrežju, in med drugim povprašuje po njihovi finančni situaciji; s pomočjo njihovih odgovorov pa naj bi vlada, tako je navedeno v sponzorirani objavi, pripravila ukrepe za izboljšanje finančnega položaja državljanov.

lažni profil, Uredništvo

Vlada in tudi ne njen urad za komuniciranje nista naročnika te objave, opozarjajo na uradu. Foto: Uredništvo

»Vlada Republike Slovenije oziroma Urad za komuniciranje (Ukom) v njenem imenu ni naročnik omenjenega oglasa oziroma raziskave. Tudi v tem primeru gre za zavajajočo objavo, podobno tistim, na katere smo pred časom že opozarjali,« so nam sporočili iz Ukoma. 

Oglaševalca so preverili v Facebookovi knjižnici oglasov in si ogledali njegovo stran na tem družbenem omrežju. Povezava na oglasu, dostopna preko FB knjižnice oglasov, sicer vodi nazaj na Facebook, tako da si same ankete niso mogli ogledati.

»Že iz tega, da je kot upravičenec in plačnik oglasa naveden »Товари для дому«, je jasno, da za objavo ne stoji nobena uradna institucija,« poudarjajo v uradu.

Tudi na FB strani oglaševalca (ki je sicer brez vsake vsebine) je polno opozoril, naj uporabniki spleta oziroma omrežij ne klikajo na povezavo, ker gre za prevaro z namenom kraje podatkov in denarja. Glede na komentarje pa je očitno, da isti oglaševalec cilja na uporabnike po več evropskih državah. To dokazuje tudi Facebookova knjižnica oglasov (brez uporabe filtra za Slovenijo).

Na tem mestu vse uporabnike spleta in omrežij, ki naletijo na podobne sumljive oglase pozivamo, naj ime oglaševalca, v tem primeru EU Government Survey, vnesejo v iskalnik Facebookove knjižnice oglasov in si tam ogledajo podrobnosti oglasa, kjer lahko vidijo, ali je oglas res objavila uradna inštitucija ali gre za poskus prevare in pred tem ne klikajo na priložene povezave, opozarjajo v Ukom.

To sicer ni prvi tovrstni poskus zlorabe

Avgusta lani so se začele pojavljati prve sponzorirane objave o tako imenovani vladni socialni raziskavi, prek katere so neznanci z lažnim profilom poskušali priti do podatkov anketirancev. V objavi so prav tako vabili k pomoči vladi pri oblikovanju vladne politike za zvišanje plač in pokojnin za državljane, stare 50 let in več. Avtorji so lani objavi dodali tudi fotografijo Ljubljane in slovensko zastavo.

V profilni sliki vlade sicer ni običajnih kontaktnih podatkov, kar prav tako nakazuje, da gre za zavajajočo objavo. 

Februarja letos pa so iz Ukoma na primer opozorili na sporne zavajajoče oglase na omrežju Facebook, ki so na vizualni podlagi slovenskega medija Slovenske novice širili računalniško obdelane fotografije predsednika vlade Roberta Goloba ter zavajajoče besedilo, da je predsednika vlade aretirala policija.

Ukom: Ne naročamo niti drugih anket

Na uradu vlade za komuniciranje smo preverjali tudi, ali katera od agencij izvaja za potrebe vlade kakšno drugo anketo. Kot je znano, je namreč Ukom pred časom sklenil pogodbo z agencijo Ninamedia.

»Zdaj ne naročamo,« so nam zatrdili v uradu.  

Za potrebe vlade je bila, spomnimo, pred časom sklenjena pogodba za izvedbo osmih raziskav javnega mnenja, cena posamezne je bila 3782 evrov bruto. V sklopu teh raziskav so preverjali različne vidike javnega mnenja, vključno s strankarsko pripadnostjo anketirancev. Vsebino odgovorov na od 16 do 21 vprašanj so križali tudi s podatki o strankarski pripadnosti.

Na Ukomu so med temami, ki so jih tako preverjali s pomočjo Ninamedie, naštevali med drugim: področja, na katerih bi bilo nujno hitro ukrepanje vlade za izboljšanje stanja, davčne obveznosti državljanov, pokojninska reforma in pogajanja s sindikati javnega sektorja.

Šele odločba informacijskega pooblaščenca pa je pomagala razkriti, da so preverjali tudi mnenja javnosti o delu vlade, ministrov in preteklih odločitvah ter tudi, kaj vpliva na slabšo javnomenjsko podpoeo predsedniku vlade. Izkazalo se je, da je poleg (pre)obilice obljub na vrhu razlogov tudi premierjeva partnerica Tina Gaber. Anketo je v grafiki takrat takole upodobil časnik Delo.

vzroki za padec, vir Delo

Ninamedia je merila za Ukom tudi vzroke za padec podpore Robertu Golobu. Foto: Uredništvo/Delo