side-text
Dušan Mes je generalni direktor Slovenskih železnic že 13 let. Foto: Uredništvo.

Dušan Mes je generalni direktor Slovenskih železnic že 13 let. Foto: Uredništvo.

Gospodarstvo

Faktoring družbe verjamejo, da so bile namerno zavedene: prepozno ukrepanje SŽ

V zgodbi o fiktivnih dolgih v odvisnih družbah Slovenskih železnic (SŽ) so kratek konec za zdaj potegnile faktoring družbe, ki so te dolgove odkupovale. Za denar se bodo morale boriti po sodni poti. Postopki se bodo vlekli več let, kljub temu so prepričani, da bo skupina Slovenske železnice svoj dolg morala poravnati. Ob tem opozarjajo, da so nekateri fiktivni dolgovi nastali, ker  Slovenske železnice pod vodstvom Dušana Mesa niso pravočasno ukrepale in odgovornega na Ferspedu in VV Logu umaknile s položaja. 

Za koliko milijonov evrov fiktivnih dolgov so v odvisnih družbah Slovenskih železnic - Ferspedu in VV-Logu - priznali podjetjema Grantran in Avtoprevozništvo Anton Grandovec (ti pa sta jih prodali faktoring družbam), bo znano konec tega meseca, ko bo končana forenzična preiskava. 

V SŽ se ves čas, odkar je odjeknila afera, izgovarjajo, kako s tem, da sta njeni odvisni družbi priznavali fiktivne dolgove, niso bili nič oškodovani in da so pravočasno ukrepali. Da slednje ni res, izhaja iz dokumentov in pričevanj, ki smo jih pridobili.

Če bi namreč na SŽ ukrepali takoj, ko so izvedeli za obstoj fiktivnih dolgov, določene faktoring družbe ne bi izgubile dodatnega denarja ali pa sploh ne bi sklenile zanje škodljivih poslov, opozarjajo sogovorniki iz teh družb. Zato bodo vztrajali, da jim Fersped in VV-Log oziroma posredno SŽ vrnejo denar. SŽ torej zdaj res (še) niso oškodovane, a bodo, če bodo faktoring družbe uspele v tožbah.

So bile faktoring družbe, ki so odkupovale dolgove, naivne?

Nikakor ne, odgovarja eden od zastopnikov take družbe: »Opravljali smo za nas dobro utečen posel, pri čemer smo pazili tudi na vso potrebno dokumentacijo in zavarovanja.« 

A problem je nastal, ker je bila v ozadju prevara

Bi jo lahko pravočasno zaznali? Medtem ko nekateri opeharjenci iz faktoring  družb vztrajajo, da ne, pa so nekateri drugi mnenja, da bi se dalo posumiti, da nekaj ni v redu.

»Potrdila o obstoju dolgov, ki so jih faktoringi odkupovali, je v odvisnih družbah SŽ podpisoval le en direktor, morala pa bi ga dva, saj je šlo v teh družbah za kolektivno zastopanje. Manjše faktoring družbe so ta podatek morda spregledale in so, ko so videle, da je v ozadju kapital države, preveč slepo zaupale,« je pojasnil zastopnik ene od faktoring družb, medtem ko je drugi opozoril, da glede na obligacijski zakonik za prenos terjatve sploh ni potrebna dolžnikova privolitev oziroma nista potrebna dva podpisa. 

Spomnimo. Dean Peršić je septembra lani kot vodilni v podjetjih Fersped in VV-Log vodstvo Slovenskih železnic z Dušanom Mesom na čelu seznanil, da je podjetjema Grantran in Avtoprevozništvo Anton Grandovec priznaval obstoj dolgov za storitve, ki niso bile nikoli izvedene.

Namesto da bi Peršića takoj po tem priznanju umaknili z vodilnih pozicij, je ostal direktor še pet mesecev. V tem času pa je – kot so nam razkrile faktor družbe – priznal še nekaj dodatnih dolgov. 

Peršić je v podpisani izjavi 24. septembra 2024 lani priznal, da je fiktiven dolg pripoznal pri štirih poslih. V primeru izpolnitve le teh bi družbi Fersped in VV-Log utrpeli finančno škodo v skupni višini 1.054.126,92 evrov. A po neuradnih podatkih iz SŽ naj bi bilo tovrstnih dolgov za najmanj 10 milijonov evrov.

Poslovni model

Anton Grandovec in njegova sopotnica (zastopnica in lastnica podjetja Grantran) sta po tem, ko sta dobila priznanje, da sta njuna dolžnika Fersped in VV-Log, te dolgove prodajala faktoring družbam. Faktor družba je za to, da je izplačala gotovino, zahtevala podpis dveh izjav: podpis odstopne izjave terjatve, ki sta jo podpisala zastopnika podjetij Grantran in Avtoprevozništva Grandovec in podpis izjave dolžnika npr. Ferspeda ali VV-Loga. Ta sta s podpisom priznala, da je bila določena storitev opravljena in da račun do Grantran ali do Avtoprevozništva Grandovec res obstaja ter da bosta terjatev poravnala v predvidenem roku.

Ko sta Grandovec oziroma njegova sopotnica odstopila terjatev faktor družbi, sta se obvezala, da bosta poravnala strošek v predvidenem roku, v kolikor tega ne bosta poravnala Fersped ali VV-Log.

Podjetja Fersped in VV-LOG ter Grantran in Avtoprevozništvo Anton Grandovec z izplačilom gotovine postanejo dolžniki faktor družbi.

Zadeva se je začela zapletati, ko so faktoringi terjali vračilo, denarja pa ni bilo. Pritisk je postajal premočen, Peršić je klonil in se izpovedal vodstvu železnic. 

Faktor družbe opozarjajo na škodo, ker vodstvo Železnic ni ukrepalo

V enem od faktoring podjetij, ki – dokler ne vloži tožbe, ne želi razkrivati podrobnosti, so za Info360 potrdili, da so večmilijonski dolg, ki naj bi ga imelo podjetje Grantran do Ferspeda, odkupili novembra lani in da je obstoj tega dolga na strani Ferspeda potrdil prav Peršić. Če bi slednjega torej z vodilnega položaja razrešili takoj, ko je septembra lani priznal, da je potrjeval fiktivne dolgove, so v omenjeni faktoring družbi prepričani, da bi bil njihov denar na varnem.

Tudi v podjetju Nekster finance so zadnji odkup dolga naredili marca letos, na pripoznavi dolga pa je bil podpis Peršića. Torej je tudi njim, ker Peršića niso pravočasno odstavili s položaja, nastala škoda, saj zdaj ne bodo mogli do denarja. 

V družbi Emona invest, ki je prav tako odkupovala dolgove, so glede odgovornosti za zdajšnjo situacijo - ta je v večini medijev, kot sami pravijo, spregledana (čeprav gre za okoli 10 milijonov evrov denarja, op. p.), zelo jasni:

»Na SŽ v medijih navajajo, da so odkupe potrjevale osebe, ki nimajo oz. nimajo zadostnih pooblastil. Dejstvo pa je, da za prenos terjatve sploh ni potrebna dolžnikova privolitev. Dolžnikova dolžnost pa je, da v primeru prenosa sporne terjatve zoper novega upnika ugovarja takoj, ko je o prenosu obveščen. V primeru, da bi na SŽ ugovarjali takoj, do nadaljnjih poslov sploh ne bi prišlo. Verjamemo, da so bile vse sodelujoče nebančne finančne družbe namerno zavedene.«

Finančne družbe bodo torej terjale denar od podjetij Grandovec, Avtoprevozništvo Anton Grandovec, Fersped in VV-Log. Od prvih dveh bodo težko kaj dobili, saj imata blokirane račune, zoper Avtoprevozništvo Grandovec pa se je že začela prisilna poravnava.

V podjetju Nekstra finance so povedali še, da je bila skupna vrednost terjatev, ki so jih od leta 2023 odkupili do podjetij VV-Log in Fersped nekaj več kot 4 milijone evrov.

»Trenutno odprt znesek za plačilo znaša 1.326.968,62 evra: za VV-LOG 567.474,46 evra, za Fersped 759.494,16 evra.« 

Na vprašanje, ali je izguba tega denarja lahko usodna za njihov obstoj, so pojasnili, da omenjeni znesek predstavlja manjši del njihovega portfelja.

»Naš poslovni model temelji na previdnem upravljanju tveganj, vključuje kreditno zavarovanje in rezervni sklad – mehanizme, ki so se v tem primeru izkazali za učinkovite. Trenutno ne beležimo negativnih učinkov na likvidnost, zaupanje uporabnikov ali prihodke podjetja.«

Iz zgornjih informacij lahko sklepamo, da vsaj dve faktoring hiši ne bi utrpeli škode, če bi Peršić položaj vodilnega v Ferspedu in VV-Logu zapustil septembra, namesto šele maja letos.

Mlačen odziv pristojnih

Na policiji v zvezi s to zadevo vodijo predkazenski postopek, iz Komisije za preprečevanje korupcije pa so sporočili, da primera ne obravnavajo niti niso prejeli prijave.

»Glede na to, da iz javnih objav izhaja, da so bili pristojni organi obveščeni o sumih kaznivih dejanj in jih obravnavajo, na Komisiji dodatnih postopkov nismo uvajali.«

V odgovoru na vprašanje, ali so zaradi omenjenih fiktivnih poslov že slabili bilance, so na Slovenskih železnicah spet odgovorili le, da je Skupina SŽ pravočasno zaznala sum storitve kaznivih dejanj in z različnimi ukrepi zaustavila poskus oškodovanja nekaterih družb Slovenskih železnic. Podrobnih informacij zaradi interesa preiskave niso mogli podati.«

Tudi Gabrijel Škof, prvi nadzornik na SŽ, ni mogel podati nobenih podrobnih informacij, češ da mora biti najprej zaključen neodvisni forenzični pregled potencialnih spornih poslov, ki bo pomembno dodatno pojasnil okoliščine teh poslov.

Iz računskega sodišča Republike Slovenije, ki ga vodi Jana Ahčin in je eden od ključnih varuhov javnega interesa, da ne pride do oškodovanja davkoplačevalskega denarja, pa so sporočili, da so nazadnje revidirali poslovanje družbe Slovenske železnice v letih 2013 in 2014.