side-text
STA

Levo, predsednik uprave Telekoma Slovenije Boštjan Košak, desno, direktor agencije Valicon Andraž Zorko. Telekom je v dveh letih naročil za več kot 360 tisoč evrov brez DDV raziskav pri agenciji Valicon. Foto: STA. 

Gospodarstvo

Telekom agenciji Valicon v dveh letih plačal več kot 366 tisoč evrov brez DDV

Državno telekomunikacijsko podjetje Telekom Slovenija je v obdobju od leta 2023 do 2025 pri tržno raziskovalni agenciji Valicon naročilo za 366.460 evrov raziskav. Gre za znesek brez DDV. Ta znesek se lahko do izteka pogodbe prihodnje leto še poveča. 

Telekom Slovenije je največje telekomunikacijsko podjetje v državi. V letu 2024 je ustvarilo 706.442.000 evrov prihodkov, po podatkih Slovenskega državnega holdinga zaposluje več kot 3200 oseb, a očitno sami ne znajo presoditi, v katere poslovne komunikacijske IKT (informacijsko komunikacijska tehnologija) rešitve bi morali vlagati v prihodnosti.

To skušajo ugotoviti s pomočjo Valicona, ki je za podjetje v večinsko državni lasti, v dobrih dveh letih izvedlo 52 anket in raziskav. 

Valicon je pred dnevi na elektronske naslove poslovnih uporabnikov Telekoma Slovenije naslovil vprašalnik, v katerem so poslovnim uporabnikom zastavili devet vprašanj. Poleg odgovora na vprašanje, v katere poslovne komunikacijske IKT rešitve bi morali vlagati, so jih zanimale še slabe in dobre izkušnje, ki so jih imeli s Telekomom v zadnjem letu. Zanimalo jih je tudi, ali bi Telekom Slovenije predlagali svojim poslovnim partnerjem in med katerimi ponudniki IT rešitev/storitev v oblaku bi se odločali.

V Telekomu so pojasnili, da bodo za izvedbo ankete Zadovoljstvo uporabnikov telekomunikacijskih storitev (poslovni trg SOHO/SME), agenciji Valicon plačali 13.530 evrov brez DDV, ko bo le ta izvedena.

Vprašanja, ki so jih zastavili uporabnikom Telekoma. Anketa bo Telekom stala 13 tisoč evrov. 

V Telekomu pojasnjujejo, da za svoje poslovne in trženjske analize naročajo raziskave pri zunanjem izvajalcu. Za tak pristop se odločajo zaradi zagotavljanja strokovnosti, neodvisnosti in objektivnosti pri zbiranju podatkov, kot tudi za primerjavo s trgom izvajamo tržne raziskave preko tržno raziskovalnih agencij.

»Slednje nam tako lahko zagotavljajo metodološko nevtralnost in večjo verodostojnost rezultatov ter primerjavo rezultatov zadovoljstva naših uporabnikov z zadovoljstvom uporabnikov drugih operaterjev, česar ne moremo zagotoviti in pridobiti z uporabo lastnih kanalov.«

Telekom Slovenija ima sicer številne kanale (spletne strani, telefonski, televizijski kanali ter poslovalnice), prek katerih bi lahko preverjali sami zadovoljstvo uporabnikov.  

V dveh letih so naročili raziskav za 366 tisoč evrov brez DDV 

Omenjena anketa je le ena izmed mnogih, ki jo bo Valicon izvedel za državno podjetje. V Telekomu so nam pojasnili, da so z Valiconom sklenili pogodbo po tem, ko so jeseni leta 2022 izvedli razpis.

»Pogodba je bila sklenjena za obdobje od 1. 3. 2023 do 28. 2. 2026. Na razpisu sta bili izbrani tržno raziskovalna agencija Valicon in Arheo, saj sta dosegli največ točk v okviru nabavnega postopka, znotraj katerega se ovrednotijo cenovne ponudbe, strokovnost, reference in pretekle izkušnje. Na podlagi razpisa je bila z Valiconom in Arheo sklenjena pogodba za izvajanje tržnih raziskav.«

Na Telekomu sprva podatkov o vrednosti pogodbe, ki so jo sklenili z Valiconom, niso želeli razkriti. V odgovoru na naša vprašanja so zapisali, da bi »razkritje teh podatkov huje škodovalo konkurenčnemu položaju Telekoma Slovenije pri nabavi storitev tržnih raziskav.«

Ko smo podatke zahtevali skladno z zakonom o dostopu do informacij javnega značaja in jih spomnili, da je podjetje v večinski državni lasti, pa so nam podatke razkrili. Zapisali so, da so zanje v dveh letih izvedli 52 raziskav v vrednosti 366.460 evrov brez DDV.

»S tržno raziskovalno agencijo Valicon smo na podlagi opravljenega razpisa jeseni 2022 v ta namen sklenili krovno pogodbo o sodelovanju, ki opredeljuje vsebino in časovni okvir sodelovanja, naročanje aktivnosti pa poteka skladno s poslovnimi in marketinškimi cilji. Tako smo v obdobju 2023 – 2025 pri tržno raziskovalni agenciji Valicon naročili za 366.460,00 EUR brez DDV. Tržno raziskovalna agencija je v tem obdobju za nas izvedla 52 različnih raziskav, kot so: raziskave zadovoljstva, raziskave spremljanja blagovne znamke, raziskave migracije, raziskave t.i. customer journey in namenske raziskave za tržni vpogled v določen produkt, segment ali rešitev.«

Telekom je sicer v 62,54 odstotni lasti Republike Slovenije, 5,59 odstotkov je v lasti Kapitalske družbe, lastniški delež SDH znaša 4,25 odstotkov, 3,12 odstotke ima v lasti Erste Group bank AG, Citibank n.a. pa 1,56 odstotke. Po podatkih SDH povprečno število zaposlenih znaša 3.258.

Z Valiconom sodeluje tudi Telekomova hčera TSmedia. Kot je znano, zanje pripravljajo raziskave javnega mnenja in analitike, ki jih nato portal Siol objavlja vsak mesec.

»Podatki o vsebini in vrednosti naših pogodb z zunanjimi izvajalci predstavljajo poslovno skrivnost, zato konkretnih zneskov, trajanja in drugih pogodbenih določil ne razkrivamo,« so zapisali v odgovoru na naša vprašanja.

Sogovorniki so nas sicer opozorili, da bi lahko bile tudi te ankete javnega mnenja vključene v pogodbo Telekoma z agencijo Valicon. 

Valiconu gre vse bolje

Viri iz Telekoma trdijo, da političnih pritiskov za podpis pogodbe z agencijo Valicon, ki so jo nekateri mediji poimenovali za hišno agencijo Gibanja Svobode, ni bilo. Dodajajo, da agencije običajno delajo ekskluzivno za enega naročnika v panogi in da tudi drugi operaterji uporabljajo agencije za analize. 

Spodnja tabela prihodkov kaže, da se agenciji promet zadnja leta povečuje, lani so znašali 2.5 milijona evrov. 

Podjetje Valicon, ki se ukvarja s trženjskim svetovanjem in raziskavami, je v večinski lasti Zenela Batagelja (42,50 %). Nekaj več kot 21 odstotkov imata v lasti Andraž Zorko in Saša Goltes Vogelnik, 15 odstotkov podjetja pa je v lasti Uroša Cvetka.

Tuji operater več kot polovico raziskav opravi sam

A1 Slovenija, drugi največji mobilni operater pravi, da vpoglede na področju moči znamk, zadovoljstva uporabnikov ter percepcije in primerjave storitev pridobivajo z različnimi pristopi.

»Pri večjih in strateško pomembnih projektih sodelujemo z dolgoletnim partnerjem, raziskovalno agencijo Aragon. Čeprav zaradi zaupnosti podatkov ne razkrivamo finančnih podrobnosti, lahko povemo, da približno polovico sredstev namenimo raziskavam in projektom, ki so del metodološko usklajenih aktivnosti Skupine A1. Manjše in nezahtevne raziskave pa naredimo sami, takih je več kot polovica,« pojasnjujejo.

Ko potrebujejo širši pogled s trga ali mnenje uporabnikov konkurenčnih storitev, uporabljajo TGI za segmentacijo in analizo ter vse pogosteje orodja umetne inteligence za poglobljeno obdelavo sekundarnih virov. »Za hitre in stroškovno učinkovite vpoglede uporabljamo platformo CINT, ki nam omogoča samostojno izvajanje raziskav na zunanjem panelu uporabnikov. Pristop izbiramo glede na tveganje - če napačna odločitev pomeni potencialno izgubo več milijonov evrov, je sodelovanje z raziskovalno agencijo nujno. Kadar pa so tveganja manjša, se pogosto zanašamo na interne vire in lastne raziskave,« še dodajo.

A1 Slovenija je v 100-odstotni lasti mednarodne telekomunikacijske skupine A1 Telekom Austria Group (ATX:TKA) in je tako del vodilnega ponudnika digitalnih storitev in komunikacije v državah srednje in vzhodne Evrope z več kot 27 milijoni uporabnikov v sedmih državah, več kot 5 milijardami EUR prihodkov in skoraj 18.000 zaposlenimi. Skupina je evropska enota družbe América Móvil, enega največjih ponudnikov brezžičnih storitev na svetu.