
V petek opolnoči se izteče rok za pritožbo na odločitev ministrstva za notranje zadeve, ki je na razpisu izbralo helikopterja znamke Leonardo. Foto: arhiv Airbus
Airbus: »Presenečeni smo nad merili izbire v razpisu«
Jutri opolnoči se izteče rok za revizijo odločitve glede nakupa in vzdrževanja dveh namenskih helikopterjev za izvajanje helikopterske nujne medicinske pomoči (HNMP). Kot smo na Info360 prvi poročali, je posel na javnem razpisu dobil italijanski proizvajalec Leonardo. Pri konkurenčnem podjetju Airbus včeraj niso želeli komentirati, ali se bodo pritožili, so pa izrazili presenečenje nad merili izbire. Višina takse za pritožbo znaša 25 tisoč evrov.
V Airbusu so za Info360 pojasnili, da so seznanjeni z odločitvijo naročnika (ministrstva za notranje zadeve, op. p.) in da ne bodo komentirali svojih nadaljnjih odločitev. Kljub temu pa so zapisali, da so »presenečeni nad nekaterimi merili izbire v razpisu in posledično oceno (njihovega) helikopterja H145, ki je široko priznan kot najbolj uspešen za zračne medicinske reševalne misije«.
Pozivi stroke k zaustavitvi razpisa, ko je izbor že znan
Medtem pa vse glasnejše postajajo tudi kritike reševalne stroke - nezadovoljne z razpisom. Ker njihovih želja glede tehničnih karakteristik helikopterja v razpisu niso upoštevali – pa čeprav bi morale biti glede na namen helikopterja na prvem mestu, sta sekcija reševalcev v zdravstvu in sekcija za urgentno medicino v odprtem pismu zahtevali zaustavitev trenutnega razpisa češ, da je bila njegova izvedba pomanjkljiva in strokovno sporna.
»Pri pripravi razpisa niso bila v celoti upoštevana strokovna izhodišča in priporočila stroke, ki so jih predlagali predstavniki izvajalcev HNMP Brnik in HNMP Maribor ter obeh sekcij. Konfiguracija helikopterja za potrebe HNMP mora omogočati optimalne pogoje za oskrbo življenjsko ogroženega pacienta, vključno z možnostjo izvajanja posegov med letom, hkrati pa zagotavljati varnost tako za pacienta kot za izvajalce.«
Dodajmo, da je reševalna stroka s tem pismom resda nastopila glasno in enotno, a (pre)pozno. Ko smo namreč nekatere njihove predstavnike še v času trajanja za njih že tedaj spornega razpisa vabili, da bi v oddaji V središču na portalu Info360 povedali svoje mnenje, smo dobili zavrnitve s pojasnilom, da med drugim niso želeli prilivati olja na ogenj, češ, da morajo s policijo – torej prevoznikom helikopterjev v reševalnih akcijah – sodelovati in bi se lahko zaradi ostrega odziva na razpis odnosi poslabšali. Tedaj so povedali, da so svoja strokovna stališča podali ministrstvu za zdravje in naj torej tam prevzamejo odgovornost, če bodo helikopterji odstopali od strokovnih usmeritev. Zdaj ko je jasno, da izbira helikopterjev odstopa od želenih strokovnih usmeritev, pa so se očitno premislili in so se vendarle oglasili.
Mi pa smo v času trajanja razpisa k sodelovanju v oddaji V središču uspeli privabiti Roberta Sabola, reševalca z licenco za tehničnega člana posadke v helikopterju, ki dela v sistemu nujne medicinske pomoči in ne v letalski operativi in se že dolgo časa bori za vzpostavitev HNMP, kjer bo na prvem mestu pacient in pilota Tomaža Mrlaka, ki leti z reševalnim helikopterjem na Hrvaškem. Oba sta brez dlake na jeziku povedala, kaj v Sloveniji potrebujemo za izvajanje HNMP in kaj je najbolj smotrna izbira glede vrste helikopterjev: tako z vidika oskrbe pacientov kot stroškov.
Ravnanje MNZ pod drobnogledom javnosti
Zaradi pritiska reševalne stroke in posledično javnosti, ki si vsi želijo, da bi bilo za medicinsko obravnavo oseb v trenutku, ko jih je treba premestiti v helikopter, maksimalno dobro poskrbljeno, bo zdaj zanimivo videti, kako bodo ravnali na ministrstvu za notranje zadeve (v nadaljevanju MNZ). Bodo razveljavili odločitev? Malo verjetno. Helga Dobrin, državna sekretarka na MNZ je za 24ur na POP TV že povedala, da ni razloga, da bi razpis ustavili, za to morajo biti utemeljeni razlogi.
»Vse zahteve, ki smo jih lahko, smo maksimalno upoštevali.«
O tem, da določene zadeve v razpisu nakazujejo, da bi bil lahko ta na kožo pisan italijanskemu proizvajalcu, so naši sogovorniki opozarjali že pri objavi prvega razpisa. Nanj se je prijavil le Leonardo, a razpis ni bil uspešen, saj se je zapletlo z bančnimi garancijami. Naročnik - MNZ je pripravil drug razpis, a v njem z izgovorom, da gre za ponovljen razpis (to ni bilo res!) zahtev reševalne stroke niso mogli upoštevati. A četudi bi šlo za ponovljen razpis, bi lahko tega vsebinsko povsem predrugačili, smo izvedeli.
Kdo je sedel v razpisni komisiji, ki je izbrala italijansko podjetje Leonardo
Na MNZ smo v tem tednu naslovili več vprašanj, med drugimi smo vprašali, kdo je sedel v razpisni komisiji, koliko članov je štela komisija, kakšne so njihove kompetence, izkušnje in delovna mesta, ki jih zasedajo.
Pogodbeni partner Leonarda, ki izdeluje helikopterje AgustaWestland, ki jih že ima policijska flota, je v Sloveniji družba Norner. Slednja je imela v preteklosti z MNZ pogodbo za vzdrževanje komunikacijskega sistema Tetra. Lastnik Nornerja je od maja 2022 podjetje Tergum v lasti Uroša Marolta.
Spomnimo: želja, da bi imeli v Sloveniji reševalne helikopterje, ki bi bili namenjeni izključno hitri nujni medicinski pomoči in bi temu primerno uredili tudi organizacijo dela, je stara že sramotnih 45 let. V tem času smo našteli 13 neuspešnih poskusov pridobitve tovrstnih helikopterjev. Zadnji, ki se torej jutri izteka, se je začel maja 2024, ko je premiera Roberta Goloba v zvezi s to problematiko poklical radijski voditelj Denis Avdić. Kmalu zatem pa je bil objavljen razpis za nakup helikopterjev.