side-text
Janez Janša

Vsaka objava prvaka SDS običajno sproži burne in številne reakcije. Njegov nedavni video, dolg le sedem sekund oziroma izrečeni stavek »Kamor se mi namenimo, tja tudi pridemo«, je sprožil več kot 1200 komentarjev.  Foto: Facebook/Janez Janša

Politika

Ali Janez Janša nagovarja volivce bolje od Roberta Goloba?

Prvak SDS po trumpovsko vedno bolj stavi na učinek nekakšne pristnosti retorike brez zavor, kjer računa, da bo ljudem ugajala njegova predrznost, ocenjuje komuniciranje Janeza Janše filozof in družbeni kritik Boris Vezjak.

Ta teden si je predsednik vlade Robert Golob vzel nekaj premora in javnosti ni razveseljeval s svojimi objavami na socialnih omrežjih. Zadnja objava na njegovem Instagram profilu je bila minuli četrtek, tudi prek vladnega profila na družbenem omrežju X ni bilo od 6. avgusta nobene objave, povezane z njim osebno. Morda je to povezano tudi z novico, da je protikorupcijska komisija zaključila preiskavo proti predsedniku vlade Robertu Golobu v primeru nekdanje notranje ministrice Tatjane Bobnar. Senat komisije je namreč sprejel in Golobu že vročil osnutek končnih ugotovitev, iz katerega po poročanju POPTV izhaja, da naj bi Golob kršil zakon o integriteti in preprečevanju korupcije, ko je politično pritiskal na policijo. 

Se je pa Golob v četrtek prek vladnega profila X po nekaj dneh le oglasil, ko se je odzval na objavo statističnih podatkov o gibanju BDP v drugem četrtletju letos.

Če smo minulo soboto ocenjevali objave predsednika vlade, smo tokrat z istim družbenim kritikom, filozofom Borisom Vezjakom, pod drobnogled vzeli komuniciranje prvaka opozicijske SDS Janeza Janše.

Ali prvak opozicije natančno ve, kako in s čim naslavljati svojo volilno bazo in seveda tudi, kako se s svojimi objavami umestiti v medijske zapise? Je pri tem res bolj vešč od Goloba in njegovih svetovalcev za Instagram? Njegove objave, tako kot tudi ta, v kateri je govoril o tem, »da nam vladajoči kradejo iz žepov«, se pogosto znajdejo v medijskih poročilih in so povod za številne komentarje. Ta objava je imela samo na X več kot 20 tisoč ogledov, to je številka, ki je na primer ne dosegajo izdaje osrednjih časnikov pri nas.

»Janševa politična retorika je običajno psihopropagandistična, groba in emocionalna; največkrat intenzivno apelira na elementarna čustva ljudi skozi risanje sovražnika, ki nas ogroža – političnega ali zunanjega. Prednjači v naslavljanju jeze, sovraštva, besa in občutka prikrajšanosti ali prizadetosti. Pri tem stavi na to, da bo ljudstvo sebe uvidelo v vlogi žrtve, ki jo drugi ogrožajo ali ji jemljejo, zato največkrat uporablja konspiracizem udbomafije in globoke države, kar je zanjo isto. K temu nato doda še govorico sovraštva in cinizma, da bi ojačala učinek,« ocenjuje filozof in družbeni kritik Boris Vezjak.

Vsaka objava prvaka SDS običajno sproži burne in številne reakcije. Na družbenem omrežju Facebook je na primer video, dolg le sedem sekund oziroma izrečeni stavek »Kamor se mi namenimo, tja tudi pridemo«, sprožil več kot 1200 komentarjev. Toliko jih na Golobovem Instagram profilu nismo našli pod nobeno objavo.

Kdo je boljši retorik, kdo s svojimi objavami doseže več in kdo bolj ve, kaj z njimi pravzaprav počne?

»Golobova retorika je za razliko od Janševe blažja in »amatersko« influenserska, zaenkrat se benigno skriva za komunikacijskim populizmom, ki ga je patentiral Borut Pahor. Stavi na všečnost množic in populizem, prijazna čustva in včasih na humanost, občasno pa mu uidejo diskreditacije, cinizmi in žalitve, v katerih njegov politični oponent nesporno prednjači,« ocenjuje Vezjak.

Prvak SDS po trumpovsko vedno bolj stavi na učinek nekakšne pristnosti retorike brez zavor, kjer računa, da bo ljudem ugajala njegova predrznost, Golob pa se je po oceni sogovornika, zaenkrat zadovoljil s pahorjanskim trenutkom, le da mu je odvzel »štosiranje« na svoj račun in hudomušnost, ki ju je »kralj instagrama« do konca izpilil.

»Nagradno vprašanje je, kateri od retoričnih modelov učinkuje bolje, a se zdi, da se z njima nagovarjata dovolj različni volilni telesi, ki se le v majhnem delu prekrivata,« sklene svoje razmišljanje o komuniciranju dveh političnih prvakov Boris Vezjak.

Robert Golob ima na Instagramu 31.800 sledilcev. Profila na družbenem omrežju X predsednik vlade in prvak Gibanja Svoboda nima, Janezu Janši pa na njem sledi 124.200 ljudi; prav prek X Janša tudi največkrat objavlja svoja sporočila oziroma stališča, ki jih nato objavljajo tradicionalni mediji.