side-text
Foto: STA

Foto: STA

Politika

Kaj prinaša tako imenovani Šutarjev zakon?

Pridobili smo predlog zakona, ki ga je napovedal predsednik vlade Robert Golob. Posegel bo v vrsto pravic. Koalicija ima do jutri čas za pripombe. Neuradno je slišati, da se bo Levica pri glasovanju vzdržala.  

Vlada bo predvidoma jutri odločala o zakonu o zagotavljanju javne varnosti, tako imenovanem Šutarjevem zakonu, ki je v ozkem krogu nastajal po tragični smrti Aleša Šutarja.

Kot je zapisano v obrazložitvi, je zakon pripravljen z namenom preprečitve poslabšanja varnostne situacije v Sloveniji s posebnim poudarkom preprečitve poslabšanja varnosti in okrepitvi varnostne situacije v lokalnem okolju.

S predlogom se posega na področja notranjih zadev, pravosodja, financ, dela, družine in socialnih zadev ter javne uprave.

Skupni imenovalec predloga zakona je znižanje splošne kriminalitete na področju prekrškov in kaznivih dejanj ter povrnitve splošnega javnega reda in miru v lokalno okolje. Zgolj ukrepanje pravosodnih in izvršilnih organov v trenutni situaciji ne zadostuje, je zapisano v predlogu, ki smo ga pridobili.

Katere zakone se spreminja?

S predlogom zakona o ukrepih za zagotavljanje javne varnosti se spreminjajo in dopolnjujejo določbe zakona o brezplačni pravni pomoči, zakona o kazenskem postopku, zakona o financiranju občin, zakona o socialnovarstvenih prejemkih, zakona o starševskem varstvu in družinskih prejemkih, zakona o kazenskem postopku.

S predlogom zakona se urejajo tudi dodatni ukrepi za zagotavljanje varnosti na varnostno tveganih območjih.

Poglejmo nekaj podrobnosti predloga zakona:

Odvzem otroka in denarne socialne pomoči: 

Kadar mladoletna oseba postane roditelj, mora center za socialno delo ugotavljati, ali je potrebno predlagati postopek za izrek katerega od ukrepov za varstvo koristi novorojenega otroka. Center za socialno delo v teh primerih presodi tudi, ali je potrebno vložiti predlog za postavitev pod skrbništvo za mladoletnega roditelja in novorojenega otroka, v skladu z določbami zakona, ki ureja družinska razmerja.

Če je mladoletni roditelj mlajši od 15 let, center za socialno delo sodišču predlaga postavitev pod skrbništvo, in da se za skrbnika imenuje center za socialno delo, izjemoma lahko nalogo skrbnika opravlja družinski član. 

Zaradi neobiskovanja osnovne šole se obvesti center za socialno delo, ki na tej podlagi odloči, da se takšnemu upravičencu denarna socialna pomoč tri mesece izplačuje v naravi.

Vstop in pregled tujega stanovanja, drugih prostorov ali prevoznega sredstva brez sodnega naloga:

Predlog zakona predvideva, da lahko ne glede na 53. člen zakona o nalogah in pooblastilih policije policisti brez naloga sodišča vstopijo v tuje stanovanje, druge prostore ali prevozna sredstva, če je neogibno potrebno, da se zavarujejo ljudje in premoženje ali odvzamejo orožje ali drugi nevarni predmeti, s katerimi je bila ogrožena osebna varnost ljudi ali premoženje.

Vstop in pregled, da se najdejo orožje in drugi nevarni predmeti, je omejen le na tisto stanovanje, druge prostore ali prevozno sredstvo, za katere policisti na podlagi prvih zbranih dejstev in okoliščin ugotovijo, da obstaja verjetnost, da je bilo v to stanovanje, prostore ali prevozno sredstvo, skrito orožje ali nevarni predmeti. Pregled ne sme obsegati preiskave stanovanja niti osebne preiskave.

Snemanje brez odredbe sodišča:

Policisti lahko uporabijo tehnična sredstva za fotografiranje in video ter avdio snemanje tudi, če je na varnostno tveganem območju ogroženo življenje, zdravje, svoboda ljudi ali premoženje ali je podana verjetnost, da bo do take ogroženosti prišlo, zato da se zagotovi javni red, prepreči, odkrije in dokaže kaznivo dejanje ali prekršek ter identificira storilce.

Varnostno tvegano območje po tem zakonu je območje kritične infrastrukture ali območje, prostor, objekt, odsek ali okoliš, kjer je prišlo ali je podana verjetnost, da bo prišlo do zgostitve prekrškov in kaznivih dejanj oziroma ogrožanja življenja, osebne varnosti, zdravja, svobode ljudi ali premoženja.

Tehnična sredstva za fotografiranje in video ter avdio snemanje po tem členu se lahko uporabljajo neposredno ali iz vozila, plovila, zrakoplova (tudi brezpilotnega), zgradb ali drugih objektov.

Ukrep uporabe tehničnih sredstev iz prvega odstavka tega člena s pisno odredbo odredi generalni direktor policije ali direktor policijske uprave. Posnetki se bodo brisali najkasneje v roku 30 dni.

Ne glede na ureditev v kazenskem zakoniku se pregon storilca za kaznivo dejanje po 127. členu začne po uradni dolžnosti.

127. člen sicer zdaj pravi, da se pregon začne na predlog in ne po uradni dolžnosti. Gre za kazniva dejanja ogrožanje z nevarnim orodjem pri pretepu ali prepiru. 

Avtomatizirano preverjanje registrskih tablic v javnem prometu:

Pri nadzoru javnega cestnega prometa na območjih, kjer je prišlo, prihaja, ali bi lahko prišlo do ogrožanja življenja ali zdravja ljudi, ali njihovega premoženja z uporabo orožja ali nevarnih predmetov, smejo policisti uporabiti tehnična sredstva za optično prepoznavo registrskih tablic ter za samodejno obdelavo in primerjavo tako zabeleženih podatkov z evidencami iz četrtega odstavka tega člena.

Ukrep iz prejšnjega odstavka obsega zbiranje podatkov, dostop do osebnih podatkov v evidencah, ki so povezane z odčitano registrsko tablico, ter analizo, obdelavo in primerjavo podatkov med evidencami z namenom ugotovitve, ali je na podlagi tako izvedene primerjave potrebno nadaljnje ukrepanje policije pri opravljanju nalog, določenih v tretjem odstavku tega člena.

Policisti smejo avtomatizirano preverjanje registrskih tablic v javnem cestnem prometu in obdelavo osebnih podatkov po tem členu uporabljati:

- pri iskanju oseb, ki so pogrešane, iskane na podlagi določb zakona, ki ureja izvrševanje kazenskih sankcij in oseb, za katere je ukrep iskanja vnesen v schengenski informacijski sistem;

- pri iskanju ukradenih vozil in registrskih tablic;

- za preverjanje, če ima voznik pravico voziti motorno vozilo;

- za preverjanje, če vozilo v javnem cestnem prometu izpolnjuje pogoje za udeležbo v cestnem prometu, skladno z določbami zakona, ki ureja motorna vozila.

Začasno zaprtje gostinskega obrata in prepoved zadrževanja oseb v njegovi okolici:

Če pride v gostinskem obratu do množičnih kaznivih dejanj ali prekrškov zoper javni red in mir, smejo policisti z ustno odredbo odgovorni osebi pravne osebe ali samostojnega podjetnika posameznika ali posameznika, ki samostojno opravlja dejavnost, v gostinskem obratu, odrediti njegovo takojšnje zaprtje.

Odgovorna oseba, ki ji je izrečena odredba o zaprtju gostinskega obrata, mora gostinski obrat takoj zapreti, druge osebe pa morajo gostinski obrat takoj zapustiti. Ob tem policisti odredijo tudi prepoved zadrževanja oseb v neposredni okolici gostinskega obrata, v oddaljenosti 200 metrov od gostinskega obrata.

Zaprtje gostinskega obrata iz prvega odstavka in prepoved zadrževanja v okolici iz drugega odstavka tega člena, sme trajati največ šest ur.

Zoper osebo, ki takoj ne zapusti gostinskega obrata ali ne upošteva ukaza o prepovedi zadrževanja v okolici, smejo policisti uporabiti druga policijska pooblastila.

Začasni zaseg premoženja:

Finančna uprava Republike Slovenije lahko zaradi zavarovanja izpolnitve bodoče davčne obveznosti začasno zaseže premično ali finančno premoženje, če v okviru izvajanja svojih nalog ugotovi, da posameznik razpolaga s premičnim ali finančnim premoženjem, ki znatno presega dohodke, ki jih je napovedal. O zasegu izda uradna oseba potrdilo s seznamom zaseženega premoženja.

FURS v roku 30 dni po zasegu premoženja iz prejšnjega odstavka začne postopek nadzora, sicer se premoženje vrne.

Brezplačna pravna pomoč po tem zakonu se predvidoma ne dodeli med drugim v naslednjih zadevah:

- kadar je prosilec dolžnik v izvršilnem postopku, razen če verjetno izkaže obstoj razlogov za ugovor zoper sklep o izvršbi, ki po določbah zakona, ki ureja izvršbo, preprečujejo izvršbo;

- zaradi kaznivih dejanj razžalitve, obrekovanja, žaljive obdolžitve in opravljanja, razen če oškodovanec verjetno dokaže, da mu je bila zaradi storitve takih dejanj povzročena pravno priznana škoda;

- za vložitev zahteve za sodno varstvo ter pritožbo zoper odločitev o zahtevi za sodno varstvo po zakonu, ki ureja prekrške, če je bila izrečena globa do višine 300 eurov;

- v sporih zaradi znižanja ali ukinitve preživnine, kadar preživninski zavezanec ni poravnal zapadlih obveznosti iz naslova preživnine, razen če jih ni poravnal zaradi okoliščin, na katere nima vpliva;

- v odškodninskih sporih zaradi povrnitve nepremoženjske in premoženjske škode pri žalitvi časti in širjenju neresničnih trditev, razen če oškodovani upravičenec verjetno dokaže, da je to vplivalo na njegov materialni ali družbeni položaj.