side-text
Politika

Kako UKOM oglašuje sprejete reforme, ki ne delujejo

V zadnjih mesecih so spletne strani preplavili oglasi vladnega urada za komuniciranje, ki denar namenja za oglaševanje sprejetih reform, te pa v praksi ne delujejo, kot bi morale. Koliko je UKOM porabil za te oglase in pri katerih medijih je oglaševal?  

Konec oktobra smo lahko na spletnih straneh nekaterih slovenskih medijev opazili članek z naslovom »Učinkovito in dostopno javno zdravstvo za vse.« Zanjo je Urad vlade RS za komuniciranje odštel 6.885 evrov brez DDV-ja. Oglas je naletel na številne kritike, saj vlada zdravstveno reformo že popravlja z interventnim zakonom. 

V promocijskem članku vladni urad za komuniciranje navaja prve pozitivne učinke prenove zdravstvenega sistema, na ministrstvu za zdravje, kjer so reformo spisali, pa med tem pripravljajo nujne popravke, saj se je nedavno sprejeta novela zakona o zdravstveni dejavnosti v praksi izkazala za nejasno in poligon za sodne spore.   

Pod vladnim oglasom se je usula poplava komentarjev uporabnikov spleta, ki so se spraševali, kako je mogoče, da vlada oglašuje reforme, ki so se v praksi izkazale za polom in, ali s tem ne zavaja javnosti. 

Tržni inšpektorat v vladnem oglasu ne vidi nič spornega 

Ali gre res za zavajanje uporabnikov zdravstvenega sistema, smo vprašali Tržni inšpektorat RS (TIRS), ki je pristojen za preverjanje primernosti oglasov. 

Na TIRS-u pojasnjujejo, da morebitno zavajajoče oglaševanje presojajo z vidika določil zakona o varstvu potrošnikov, ki med drugim prepoveduje zavajajoče oglaševanje in tudi druge oblike nepoštenih poslovnih praks podjetij v razmerju do potrošnikov. V skladu z zakonom je oglaševanje vsaka oblika predstavitve, ki je podana v okviru poslovanja ali opravljanja samozaposlenih dejavnosti, katere namen je spodbujanje prodaje blaga, storitev ali digitalne vsebine, vključno z nepremičninami, pravicami in obveznostmi.

»Po pregledu posredovanega oglasa ugotavljamo, da ne gre za oglaševanje z namenom spodbujanja prodaje blaga oziroma storitev potrošnikom (torej oglaševanje v okviru pridobitne dejavnosti v razmerju do potrošnikov), zato se določbe ZVPot-1 za konkretno objavo ne uporabljajo.«

Vlada oglašuje pri »izbrancih«

UKOM je v odgovorih na naša vprašanja zapisal, da so zakup medijskega prostora za kampanjo o ozaveščanju izbranih vladnih politik, »ki prinašajo konkretne rešitve za prebivalce Slovenije,« objavili skladno s svojimi nalogami.

»Aktualna vlada prenovo zdravstvenega sistema izvaja na več ravneh in z različnimi ukrepi, od naložb do digitalizacije in sistemskih sprememb. Z omenjenim člankom smo želeli javnosti predstaviti opravljeno delo vlade pri krepitvi javnega zdravstvenega sistema in tudi prve učinke.«

Članek so objavili na sedmih spletnih portalih, ki so po relevantni lestvici MOSS najbolj brani v Sloveniji in so zadostili kriteriju klikanosti. Strošek te kampanje, ki je še v teku, znaša 6.885 evrov brez DDV.

Izdelava vseh gradiv je delo zaposlenih na vladnem Ukomu, ki ga vodi Petra Bezjak Cirman. »PR članek smo pripravili v sodelovanju s pristojnim resorjem. Tako niso nastali nobeni dodatni stroški izven zakupa medijskega prostora pri navedenih spletnih medijih,« so še dodali.

Spletni medij Cena PR članka v evrih brez DDV po medijih
24ur.com 1.900
siol.net 680
zurnal24.si 1.000
svet24.si 1.050
n1.info.si 750
vecer.com 425
dnevnik.si 1.080

Oglasi tudi za druge reforme 

Vlada pa v tem letu v izbranih medijih ni promovirala le zakona o zdravstvu, temveč je zakupila medijski prostor tudi za promocijske članke o stanovanjski politiki. Nekoliko nenavadno upoštevajoč dejstvo, da je predsednik vlade Robert Golob pred zadnjimi parlamentarnimi volitvami napovedoval 30 tisoč neprofitnih najemniških stanovanj. Zdaj pa smo na okoli 2 tisoč stanovanj. Stanovanjska problematika se tako ni izboljšala. Kljub temu je Ukom za promocijo te stanovanjske politike namenil 8.399,2 evra.

Spletni medij Znesek
N1 915,00
siol.net 829,60
24ur 2.318,00
svet24 1.281,00
zurnal24 1.220,00
vecer 518,50
dnevnik 1.317,60

 

Številnih kritik je bila deležna tudi pokojninska reforma, ki ji je grozil zakonodajni referendum, a pobudniki zanj niso zbrali dovolj podpisov. Iz podatkov, ki nam jih je posredoval UKOM, je mogoče razbrati, da so v zvezi s pokojninsko reformo izvedli dve oglaševalski kampanji – skupni strošek oglaševanja pa je znašal nekaj več kot 15.800 evrov. Stroška, ki si ga pobudniki referenduma, gotovo niso mogli privoščiti. 

Spletni medij - oglaševanje pokojninske reforme Znesek v €
Tsmedia 557,71
Dnevnik mediji 585,60
Pro plus 1.098,00
Media24 780,80
Cas media 475,80
Cas media 555,10
Delo 854,00
Delo 1.281,00
RTV Slovenija 566,42
Styria media 705,16

 

Zakup medijskega prostora - pokojninska reforma Znesek v €
Siol 829,00
Dnevnik 1.317,60
Svet24 1.281,00
Večer 518,00
Žurnal24 1.220,00
24ur 2.318,00
N1 915,00