Plakatno akcijo, v kateri SDS običajno oglašuje na 130 jumbo plakatih, je stranka tokrat okrepila. Tema, ki jo je z njo naslovila, pa so davki. Foto: Uredništvo
Nova akcija SDS: »Samo, da ni Janša«
Stranka SDS Janeza Janše je znova prelepila Slovenijo. V aktualni plakatni akciji pa se med referendumsko kampanjo o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja - referendum bo čez dobra dva tedna - ukvarjajo z davki vlade Roberta Goloba.
Stranka SDS Janeza Janše je znova prelepila Slovenijo. Če bi morebiti pričakovali, da bodo v aktualni plakatni akciji pozornost namenili referendumski temi o pomoči pri prostovoljnjem končanju življenja, bi se zmotili. Tema plakatov so - ne glede na zakonodajni referendum, ki bo 23. novembra - davčna bremena in njihove posledice, ki jih je naložila vlada Roberta Goloba.
»V Slovenski demokratski stranki se ves čas poslužujemo oglaševanja na zunanjih površinah. V letošnjem letu je bila zadnja plakatna akcija že četrta (pred tem akcija Lažejo vam v januarju, Ključ do lastnega doma v septembru in maja še referendumska kampanja). Kot običajno, smo naročili blizu 130 jumbo plakatov, dodatno pa tokrat še citylighte,« pojasnjujejo v SDS.
Da izbira vsebine ni pomoč pri prostovoljnem končanju življenja, je verjetno botrovalo dejstvo, da na bližnjem referendumu predlagatelji najverjetneje ne bodo uspešni. Tako je mogoče sklepati, ker je na lanskem junijskem posvetovalnem referendumu o evtanaziji »ZA« glasovalo 54,6 odstotka udeležencev. Oktobrsko merjenje Mediane za PopTV pa je pokazalo 60-odstotno podporo zakonu o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja.
V NSi že poleti napovedali, da bodo Romi del predvolilne kampanje
Hkrati pa na plakatih tudi ni »romske problematike«, o kateri bo tekla beseda na ponedeljkovi izredni seji državnega zbora. Sejo sta zahtevali tako koalicija (Gibanje Svoboda, SD in Levica s svojimi priporočili vladi v zvezi z zagotavljanjem varnosti in učinkovitosti pravosodnega sistema na območjih z zaostrenimi varnostnimi tveganji v jugovzhodni Slovenij), kot tudi opozicija s podpisi poslancev SDS in NSi, ki si že dlje časa aktivno prizadeva za spremembe zakonodaje, povezane z Romi.
Pri čemer pa velja spomniti, da je vodja poslanske skupine krščanskih demokratov Janez Cigler Kralj že poleti v intervjuju za naš portal povedal, da bodo Romi, ob albanski problematiki in migrantih, pomemben del njihove predvolilne kampanje.
Politični komentator Sebastjan Jeretič ocenjuje, da je vsebina plakatov SDS sicer takšna verjetno zato, ker je bila že nekaj časa načrtovana.
»In dejansko bo standard življenja pomembna tema v kampanji. Verjetno želijo prikazati veliko konceptualno razliko na področju davčne politike za standard našega življenja,« dodaja.
Če je iz jumbo plakatov jasno razvidno, kdo je njihov naročnik, pa je na oglasih citylighta to malce zahtevneje ugotoviti. »Gospodarska zbornica Slovenije (GZS) ni naročnik plakatov, po katerih sprašujete, niti nismo bili predhodno kontaktirani s strani naročnika plakatov. Podatke o izpadu prihodkov zaposlenih zaradi povečanih davkov ali prispevkov v zadnjih treh letih je pripravila GZS že v začetku leta in rezultate analize javno predstavila na novinarski konferenci. Reprezentativne delodajalske organizacije smo pred kratkim v okviru razprave o božičnici pripravile tudi objave na naših družbenih kanalih, ki z infografikami prikazujejo dejstva o znižanih prihodkih zaposlenih - na teh objavah je ponekod GZS naveden kot vir podatkov na podlagi naše analize,« pa komentirajo v GZS in poudarjajo, da podatki na plakatih SDS držijo, kar je mogoče preveriti tukaj.
SDS je verjetno vsebino za svoje plakate, še dodajajo na zbornici, črpal iz javnih objav delodajalskih organizacij na družbenih kanalih.
Nejasnosti glede političnega oglaševanja
»Glede na to, da je SDS edina politična stranka, ki si – in ne samo tokrat – uspe privoščiti plakate zunaj volilne kampanje, se sproža vprašanje, ali se še vedno nezakonito financirajo, kar je ugotovila parlamentarna preiskovalna komisija, ki jo vodi Tamara Vonta. Trenutna plakatna akcija, pa ne trdim, da so vse SDS akcije takšne, je po mojem mnenju evidentna kršitev zakona o volilni kampanji, ki dovoljuje volilno kampanjo le znotraj 30 dni pred volitvami. Kot takšna, blamira tako računsko sodišče, kot tudi inšpektorat za notranje zadeve; obe instituciji si sicer nikoli nista upali postaviti po robu takšnemu ravnanje, ne glede na pooblastila, ki jih imata. Glede vsebine na plakatih pa je mogoče reči le, da je vsebina takšna, ker v stranki verjamejo, da ljudi, tako kot njih, najbolj boli lastni žep. Ali jih res tako, pa se bo še pokazalo,« je oster politični komentator in nekdanji politik LDS in Zares Bogdan Biščak.
Na notranjem ministrstvu pojasnjujejo, da za ukrepanje zaradi morebitnih kršitev niso pristojni ter da je pravi naslov za to vprašanje in morebitne luknje v zakonodaji ministrstvo za javno upravo. Tam pa pravijo, da zakon o volilni in referendumski kampanji organizatorjem volilne kampanje nalaga obveznosti predvsem v času volilne kampanje, ki se začne teči 30 dni pred dnem glasovanja.
V pripravi ostrejši nadzor nad političnimi oglasi
Od 10. oktobra letos se sicer glede političnega oglaševanja neposredno uporablja evropska uredba o preglednosti in ciljanju v političnem oglaševanju. Po uredbi, ki možnost političnega oglaševanja časovno ne omejuje in je to torej mogoče tudi zunaj uradne volilne oziroma referendumske kampanje, je treba vsak politični oglas izrecno označiti kot tak.
Ko gre za politično oglaševanje mora izdajatelj političnega oglaševanja zagotoviti, da je pri objavi oglasa na njem med drugim navedena izjava, da gre za politični oglas, naročnik oglasa in obvestilo o preglednosti, ki je lahko v obliki spletnega naslova ali hitro odzivne kode (QR kode), prek katere bodo moralo biti razvidni vsi ostali zahtevani podatki o političnem oglasu. Tega na plakatih SDS nismo opazili. Akti o implementaciji uredbe so v večini članic, tudi v Sloveniji, še v pripravi, zato prekrška zaradi omenjene pomanjkljivosti ni.
Kljub naši oceni in glede na izjave nekaterih sogovornikov, da so v SDS ob najnovejši plakatni akciji okrepili tudi v okviru »koalicije z volivci za ustavno večino razuma« delo na terenu, v SDS to zanikajo. »Delo na terenu v enakem tempu teče že ves čas. Strankin gospodarsko podjetniški forum SDS in forum za kmetijstvo in podeželje po poletnem premoru nadaljujeta s serijo okroglih miz/pogovornih večerov, ki so potekali tudi že pred poletjem. Prav tako nadaljujemo s pogovornimi večeri, ki potekajo v organizaciji občinskih odborov,« pravijo v SDS.
Na komentar Bogdana Biščaka sta se po objavi članka odzvala Računsko sodišče in Mestna občina Ljubljana. Zunaj uradne volilne kampanje objavljanje političnih plakatov ni posebej omejeno z zakonodajo, morajo pa biti plakati nameščeni skladi z občinskimi odloki, zato je občinska inšpekcija tista, ki lahko ukrepa, če so kršena lokalna pravila. Odziv si lahko preberete tukaj.