
Foto: STA
Robert Golob »povozil« Alenko Bratušek: uvaja velike spremembe glede vinjet
Vlada zaradi številnih del na avtocestah z interventnim zakonom podaljšuje veljavnost vinjet za štiri mesece in s 1. januarjem 2026 iz vinjetnega sistema izvzema obalne hitre ceste. Je to novi predvolilni bonbonček vlade Roberta Goloba, skupaj težak kar 90 milijonov evrov?
Interventni zakon, s katerim bodo podaljšali veljavnost vinjet, ki bodo veljavne na 1. december 2025, so že poslali v državni zbor, je ob robu tretjega regijskega obiska vlade v Pomurju povedal podpredsednik vlade Matej Arčon.
Vlada za zdaj še ni sporočila, kakšen izpad prihodkov bo po oceni predlagatelja imela ta odločitev, ki nenavadno sovpada z bližajočimi se državnozborskimi volitvami. Je pa to pojasnil prvi mož Darsa Andrej Ribič in povedal, da bo izpad naslednji: 20 milijonov evrov iz naslova cestninjenja in likvidnostni izpad v višini 70 milijonov evrov.
Golobov »predvolilni bonbonček« na račun Darsa?
Vlada je, kot kaže, sprejela to odločitev proti volji infrastrukturne ministrice Alenke Bratušek, ki je še konec septembra odločno zatrjevala, da bi lahko izvzetje obalnega odseka iz sistema vinjet, imelo hude posledice za Dars. Med bolj glasnimi pobudniki, da se odsek Škofije – Koper izvzame iz sistema cestninjenja, je bila poslanska SD Meira Hot. Bratušek je na tej seji dejala, da je takšnih odsekov po državi veliko in da bi lahko to povzročilo domino efekt. Dejala je celo, da bi, če bi vse izvzeli iz vinjetnega sistema, bilo to za Dars finančno nevzdržno. Poslanko Hot pa je Bratušek obtožila populizma in nedržavotvornosti.
Predsednik uprave Darsa Andrej Ribič pomisleke, da je vladna odločitev odprla »Pandorino skrinjico«, pojasnjuje, da se s podaljšanjem veljavnosti vinjet želi »odkupiti uporabnikom avtocest«. Izločitvi obalne ceste iz vinjetnega sistema pa ni najbolj naklonjen.
Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek pravi, da po vse pojasnila jutri, da pa »sta oba ukrepa skladna s tem, kar je govorila«. Spomnila je, da so leta 2020 zaradi omejevanja gibanja v času epidemije Covid-19 v opoziciji predlagali ukrep podaljšanja vinjet, a ga je SDS seveda zavrnil.
Prometni zastoji, ki smo jim bili letos priča na slovenskih avtocestah, je močno razburjala Slovence. O tem, kako so zastoji spremenili poletno sezono v pravo prometno nočno moro, saj je hitrost, padla pod 50 kilometrov na uro in o odpravi vinjetnega sistema za odsek na Obali, smo govorili v soočenju na Info360. Gospodarska škoda znaša več sto milijonov evrov letno, je v oddaji V središču s Suzano Kos med drugim ocenil dr. Niko Gamulin, strokovnjak za statistične analize.
Na vladno odločitev se je odzvala poslanka Meira Hot, ki odločitev razume »kot veliko zmago za prebivalke in prebivalce slovenske Istre. Gre za odločitev, ki neposredno izboljšuje kakovost življenja ljudi v naši regiji, zmanjšuje prometne zastoje in prinaša bolj pošteno ureditev za vse, ki se vsak dan vozijo na odsekih cest H5 in H6. To je rezultat večletnega dela, številnih pobud, razprav in vztrajnega opozarjanja na prometne težave, s katerimi se sooča naše okolje.«
Hot še dodaja, da je od prvega dne, ko je pred osmimi leti postala poslanka, opozarjala, da vinjetni sistem na odsekih ni pravičen in da povzroča nepotrebne zastoje, nevarnost za prebivalce ter preobremenjenost lokalnih cest. Vinjeta na nekaj kilometrov dolgih odsekih je bila simbol neenakosti, ki je vsakodnevno prizadela tisoče prebivalk in prebivalcev slovenske Istre. Zato je večkrat zahtevala ukinitev vinjete na teh odsekih, vložila več poslanskih vprašanj, pobud ministrstvu za infrastrukturo in se aktivno vključila v pripravo ter podporo peticiji, ki jo je podpisalo več tisoč ljudi iz vseh istrskih občin.