
Foto: STA
SDS z novelo zakona za izločitev odseka Škofije-Koper iz sistema cestninjenja
Poslanska skupina SDS je v zakonodajni postopek po rednem postopku vložila novelo zakona o cestninjenju, s katerim se odsek hitre ceste H5 med Škofijami in Koprom do uvoza v predor Markovec izloči iz sistema cestninjenja.
Ključni razlogi za spremembo zakonodaje so:
- varnost in pretočnost: cestninjenje na kratkem, približno 6-kilometrskem odseku spodbuja izogibanje vinjeti in preusmerja promet na občinske ceste skozi gosto naseljena območja Kopra, kar zmanjšuje varnost, zlasti za pešce in kolesarje.
- okolje in kakovost življenja: povečan tranzit po lokalnih ulicah pomeni več hrupa, emisij in obrabe občinske infrastrukture.
- poštena obravnava prebivalcev Istre: odsek H5 ima izrazito lokalno in regionalno funkcijo (mestna obvoznica in dostop do Luke Koper). Zaračunavanje vinjete za vsakodnevne nujne poti prebivalcev in delavcev predstavlja nesorazmerno obremenitev.
- primerljiva praksa doma in v tujini: podoben izvzem je bil že uveljavljen na območju Maribora (Pesnica–Tezno), v sosednji Italiji pa je celotna obvoznica Trsta ne-cestninska.
Kot poudarja poslanec Danijel Krivec, gre za tipičen primer kratkega odseka z izrazito lokalno funkcijo. »Cestninjenje tam ne izboljšuje upravljanja tranzita, ampak sproža obvoze po mestnih ulicah in ogroža varnost. Izvzem H5 je hitro izvedljiv in bo konkretno izboljšal vsakdan ljudi v Slovenski Istri.«
Finančni učinek
Prihodki DARS iz naslova vinjet bi bili zaradi izvzema nižji za približno 3 milijone evrov letno, kar predstavlja sorazmerno majhen delež glede na celotne prihodke iz vinjet in izkazane dobičke v zadnjih letih, še dodajajo v SDS.
Kot je znano, ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek temu predlogu nasprotuje, kot pravi, je po državi takšnih odsekov veliko in če bi jih vse izvzeli iz sistema, bi bilo to za Dars finančno nevzdržno.