side-text

Podpredsednika državnega zbora Meira Hot (SD), Danijel Krivec (SDS) in dr. Niko Gamulin, strokovnjak za statistiko in umetno inteligenco.

Politika

Vozniki v zastojih talci amaterizma in interesov

Letos smo bili v Sloveniji priča najhujšim prometnim zastojem na avtocestah v zadnjem desetletju, kar je poletno sezono spremenilo v pravo prometno nočno moro, hitrost je padla pod 50 kilometrov na uro. Gospodarska škoda znaša več sto milijonov evrov letno, je ocenil dr. Niko Gamulin, strokovnjak za statistične analize. Tu so še okoljske obremenitve: večja poraba goriva, več emisij in nenazadnje več stresa.

Talci česa smo vozniki, ujeti v kolone in zastoje? Smo talci nesposobnih politikov, amaterizma Darsa ali interesov gradbenih lobijev, morda tudi Luke Koper, ki povečuje pretovor, s tem pa tudi število tovornjakov na naših cestah?

Odgovor na ta vprašanja smo iskali v tokratni oddaji V središču s poslancema Meiro Hot (SD) in Danijelom Krivcem (SDS) ter dr. Nikom Gamulinom, avtorjem analize o vzrokih prometnih zastojev na avtocestah, ki s svojimi ugotovitvami spravlja v slabo voljo odgovorne na Darsu. Na podlagi podatkov je namreč dokazal, da je ob manjšem številu vozil na cestah letos zastojev več. Zaradi amaterizma je bilo izgubljenih za več kot dva milijona ur, porabljenih je bilo 12 milijonov dodatnega goriva in narejene za več kot 450 milijonov evrov gospodarske škode. Gamulin ocenjuje, da odločevalci igrajo ruleto z gospodarstvom, saj so bile Darsove prometne napovedi povsem zgrešene. 

Glas ljudstva in njegove zahteve

Politiki pri svojih obljubah pogosto taktizirajo in želijo ugajati. To kaže na primer tudi zahteva Glasa ljudstva, ki združuje več kot sto nevladnih organizacij, med drugim tudi Inštitut 8. marec. Glas ljudstva je med svoje pogoje za podporo političnim strankam namreč zapisal zahtevo za začasno ustavitev vseh načrtov za širjenje cestne infrastrukture z namenom odprave ozkih grl. Tako bi po njegovi oceni dolgoročno probleme samo poglabljali. V političnih strankah Gibanje Svoboda, Levica, Vesna in Desus so se s tem pred volitvami strinjali.

Ali je bila ta obljuba civilni družbi sploh realna? Podpredsednik državnega zbora in član parlamentarnega odbora za infrastrukturo Danijel Krivec (SDS) je prepričan, da ne.

Kaj pa bi Glasu ljudstva, ki je pretendente za vstop v parlament postavil pred dejstvo, da njegove volilne podpore ne bodo dobili, če bodo podpirali razvoj cest, priporočil Niko Gamulin?

Eden od povodov za tokratni pogovor je bila tudi včerajšnja razprava v državnem zboru o odgovoru na poslansko vprašanje Meire Hot ministrici za instrastrukturo Alenki Bratušek, ki je poslanko agresivno zavrnila oziroma jo obtožila nedržavotvornosti, egoizma in zavajanja volivk in volivcev, češ da njena pobuda v zvezi s cesto med Škofijami in Izolo (izzvzetje iz vinjetnega režima, op.p.) ni uresničljiva. Podpredsednica državnega zbora in poslanka SD obžaluje takšen odziv ministrice Bratušek. 

Kaj ve ministrica za infrastrukturo?

Ministrica Bratušek je aprila javno opozorila gradbena podjetja, naj prevzamejo le toliko projektov, kolikor jih dejansko lahko izvedejo. Poudarila je, naj ne premeščajo delavcev z enega gradbišča na drugega, saj to ogroža pravočasno izvedbo del in kakovost projektov. Krivec ocenjuje, da ministrica ni govorila na pamet, pač pa na temelju določenih izkušenj.»Očitno je treba zelo hitro pobrati vse provizije, ki so na voljo na tem gradbenem delu in na avtocestnem križu. Odgovornost je na ministrstvu, ki daje denar za gradbene projekte,« je prepričan. 

Gamulin je v analizi 1,2 milijona podatkov o prometu ugotovil, da je eden glavnih vzrokov za kaos dejstvo, da je odprtih toliko gradbišč hkrati in da vsako gradbišče sproža zastoje. Vsako gradbišče namreč potencialno povzroči naglo zaviranja in to sproži val, ki se širi v vzvratni smeri. Če je teh gradbišč ogromno, je toliko večja verjetnost, da se bo zgodil zastoj. Ko se zgodijo zastoji - ti se širijo iz več smeri, se pravi iz vsakega gradbišča - pride zaradi tega do totalnega kaosa.

Krivec je prepričan, da bi se morali pri načrtovanju gradbenih del na cestah bolj zgledovati po sosednjih državah, kjer večjih delovišč na cestah poleti ni. Med kratkoročnimi ukrepi za ublažitev razmer na cestah pa je SDS že predlagal na primer tudi cenejše nočne vinjete za tovornjake, kar bi vsaj delno razbremenilo promet čez dan, a vlada Roberta Goloba tega predloga ni sprejela. 

Prisluhnite celotnemu pogovoru novinarke Suzane Kos z gosti. Med drugim so povedali, ali uporabljajo javni promet in s tem zmanjšujejo gnečo na cestah, zakaj je moral Gamulin prekiniti poslovno sodelovanje s stranko, ki ima sedež v Ljubljani? Kaj bi bilo treba spremeniti v javnih razpisih? Je res, da vlaki vozijo s hitrostjo, s katero so včasih vozile parne lokomotive?

V studio smo povabili tudi predstavnika ministrstva za infrastrukturo, ki ga vodi Alenka Bratušek in je odgovorno za prometne razmere na slovenskih cestah. Sprva so naše vabilo sprejeli, nato pa brez pojasnil tik pred zdajci sporočili, da jih v studio ne bo.