
Gospodarstvo
Aktualno
Je prvi mož Železnic prepustil upravljavske pravice Čehom?
Prodali manjšinski delež tovornega prometa, dali pa upravljavske pravice večinskega lastnika.
Spomnimo. Dne, 20. januarja 2022, so Slovenske železnice in češki EP Logistics ustanovili skupno družbo SŽ EP Logistika. SŽ so s stvarnim vložkom v njej pridobile 51-odstotni delež, med tem ko je češka družba vložila nekaj manj kot 60 milijonov evrov in pridobila 49 odstotkov nove družbe.
Manjšinski lastniki imajo večino v upravi
Kljub temu da imajo Slovenske železnice večinski delež v SŽ EP Logistika, v upravi sedijo trije predstavniki češke družbe vključno s predsednikom in dva s Slovenskih železnic, kar pomeni, da operativne odločitve z večino sprejemajo Čehi.
V šestčlanskem nadzornem svetu pa trenutno sedijo trije predstavniki Slovenskih železnic in dva češka predstavnika, a nadzorni svet sprejema odločitve z večino petih od šestih glasov. To pomeni, da tudi v tem organu Slovenske železnice, ki so večinski lastnik, ne morejo uveljaviti svojih sklepov brez soglasja Čehov.
Bratina: Slovenija ima večinski delež samo na papirju
Zakaj bi se večinski lastnik postavil v podrejeni položaj, se sprašuje eden od vodilnih slovenskih pravnikov na področju korporacijskega prava, dr. Borut Bratina. Razloga za to, ne poznam, je pa ta ureditev nenavadna in ni običajna. SŽ so prodale manjšinski delež, dale pa kupcu upravljavske pravice večinskega lastnika. Slovenija ima tako samo na papirju večinski delež, očitno se je upravljavskim pravicam odpovedala, še pove Bratina.

Običajna ureditev bi bila, da sklepe sprejema tisti, ki ima 51% lastništva, torej z navadno večino, strateške odločitve pa večinski lastnik sprejema skupaj z manjšinskim, običajno s statutarno 75 % večino.
Škof: Slovenske železnice so doslej vedno uresničile svoje pravice in interese
Ali so Slovenske železnice pod vodstvom Dušana Mesa torej prepustile upravljanje SŽ EP Logistika češki družbi?
Prvi nadzornik Gabriel Škof pravi, da absolutno ne.
»Slovenske železnice so do sedaj vedno uresničile svoje pravice in interese. V primeru nedoseganja soglasja pri vseh ključnih zadevah imajo SŽ odločilni glas. Poleg tega potrebujejo soglasje poslovodstva SŽ, nadalje soglasje NS SŽ, pri obsežnih investicijah, prevzemih, odprodajah premoženja pa tudi soglasje SDH,« pove Škof.
Vprašamo tudi nekdanjega predsednika nadzornega sveta Slovenskih železnic Aleksandra Mervarja, pod katerim se je prodaja tovornega prometa zgodila.
»Moj glas je veljal enako, kot glas ostalih osmih članov. Moje glasovanje, strinjanje, je imelo osnovo v kopici zunanjih strokovnih mnenj, predvsem pa: da novi partner zagotovi dodatna finančna sredstva (kar je), da zagotovi dodatne posle (o tem vprašajte poslovodstvo SŽ EP), da prinese novo poslovno kulturo,« zapiše Mervar.
Pa vprašamo SŽ, koliko poslov so zagotovili Čehi ...
Vodstvo o poslih ne razkrije nič, poudari pa racionalizacijo na področju znižanja stroškov elektrike.
»Koristi strateškega partnerstva so bile v skupini SŽ že realizirane na več področjih, zlasti na stroškovnem delu so ogromne (cena elektrike). Poleg povečanja prihodkov brez strateškega partnerja bi bila nemogoča investicija v vozna sredstva, ki se trenutno realizira. Skupina SŽ je s podporo strateškega partnerja dobila bistveno ugodnejše pogoje za nakup elektrike v letih 2023 in 2024.
In še: vrednostnih podatkov vam ne moremo razkriti, ker so poslovna skrivnost, so zapisali.«
Še nekaj konkretnih številk, ki jih na Železnicah ne želijo razkriti
Komaj pol leta po ustanovitvi podjetja SŽ EP Logistika, je po naših informacijah češka družba od te novo nastale družbe najela posojilo v višini 38,43 milijona evrov. Izposoja denarja je stekla po nenavadno nizki 1-odstotni obrestni meri (+ 3M EURIBOR).
Češka družba je tako vložila okoli 60 milijonov evrov v novo družbo in po pol leta od iste družbe najela posojilo v višini skoraj 40 milijonov evrov.
SŽ EP Logistika je lani izplačala tudi vmesne dividende v višini 6,9 milijonov evrov, polovica zneska je pripadla češki družbi EP Logistics.