Riko naj bi oddal ponudbo za izgradnjo nadgradnje železniškega vozlišča Jesenice, ki bistveno presega uradno vrednost projekta. Foto: STA in Fotomontaža Info360.si
v živo
državne investicije
Riko naj bi oddal ponudbo za izgradnjo nadgradnje železniškega vozlišča Jesenice, ki bistveno presega uradno vrednost projekta. Foto: STA in Fotomontaža Info360.si

Gospodarstvo

Politika

AVK vzel pod drobnogled projekt nadgradnje železniškega vozlišča Jesenice

Ker je za projekt predvidenih več kot 55 milijonov evrov evropskega denarja, smo za komentar prosili tudi evropsko tožilstvo.

Podjetje Riko Janeza Škrabca je oddalo končno ponudbo za gradnjo železniškega vozlišča Jesenice; ta po naših informacijah znaša okoli 160 milijonov evrov, kar je bistveno več od uradno ocenjene vrednosti 126 milijonov evrov. Ali bo država vrednost projekta potrdila, na DRSI še niso odločili. Je pa zaradi dvomov pri izvajanju razpisa ministrstvu za infrastrukturo na prste stopila Agencija za varstvo konkurence. Podjetje Riko je med tem za podizvajalca na projektu izbralo podjetje Slovenskih železnic ŽGP Ljubljana, ki bi se sicer na razpis lahko prijavilo tudi samo, saj ima po navedbah naših virov bistveno več referenc od Rika. Zakaj se ni?

Spomnimo: Konec leta 2023 se je tik pred objavo razpisa za izbiro izvajalca za nadgradnjo železniškega vozlišča Jesenice uradna vrednost projekta skupaj z davkom na dodano vrednost z 81 milijonov evrov zvišala na 126 milijonov evrov. Na razpis so prispele tri ponudbe, najnižja – 170 milijonov evrov – je bila od podjetja Riko v lasti Janeza Škrabca.

Naročnik – v imenu države je to DRSI – je postopek končal in z edinim ponudnikom, ki je izpolnjeval pogoje razpisa, Rikom nadaljeval pogajanja.  

Po naših neuradnih informacijah je Riko oddal ponudbo za okoli 160 milijonov evrov, kar je nekaj deset milijonov evrov več od uradno ocenjene vrednosti.

DRSI ponudbo še proučuje

Na DRSI smo zato vprašali, ali so ponudbo potrdili oziroma od pogajanj odstopili. 

»Rok za oddajo prve ponudbe je bil 21. 1. 2025, rok za oddajo končne ponudbe pa 14. 2. 2025. Ker je pregled končne ponudbe še v teku, vam skladno s 4. odstavkom 35. čl. ZJN - 3, podrobnejših podatkov glede konkretnega javnega naročila ne smemo podati.«

Če navedbe naših virov držijo, se je torej bistveni element razpisa –tj.cena – bistveno spremenil. Izbira take ponudbe pa bi lahko bila nezakonita, je pred časom za Info360.si povedal profesor prava dr. Aleksij Mužina:

»Ko govorimo o istem postopku, mora biti izpogajani znesek znotraj zagotovljenih sredstev, sicer je ponudba nedopustna. Ponudba, ki je ob njeni oddaji nedopustna, ne more kasneje postati dopustna. Če je ponudba presegla zagotovljena sredstva, ni mogoče zagotovljenih sredstev prilagajati ponudbi, da bi bil postopek uspešno zaključen. Ali drugače, ponudbo je treba prilagoditi zagotovljenim sredstvom in ne obratno, sicer je to nezakonito,« je dejal profesor dr. Mužina.

[[povezana]]

Projekt Jesenice pod drobnogledom AVK

Prav naše pisanje je spodbudilo Agencijo za varstvo konkurence, da pristojnemu ministrstvu za infrastrukturo stopi na prste in projekt Jesenice vzame pod drobnogled:

»Javna agencija RS za varstvo konkurence uvodoma pojasnjuje, da javno naročilo, ki ga izpostavljate v vašem sporočilu, že preučuje, tudi zaradi navedb v vaših člankih, ki so mestoma sprožala legitimna vprašanja glede transparentnosti in konkurenčnosti postopka, in je ministrstvo tudi že pozvala na pojasnila.« 

Riko za podizvajalca izbral ŽGP 

Po naših informacijah je med tem gradbeni inženiring Riko za enega od podizvajalcev pri izgradnji vozlišča Jesenice izbral podjetje Slovenskih železnic ŽGP Ljubljana, ki je opravil že številna dela na železniških projektih. Na Železnicah smo zato vprašali, zakaj se sami niso prijavili na razpis. Večja ponudba bi namreč omogočila večjo konkurenco in posledično nižjo ceno.

Na Železnicah so potrdili navedbe naših virov, da so podizvajalci za dela na zgornjem in spodnjem ustroju železniške infrastrukture na projektu Jesenice. Za ta dela imajo namreč vse potrebne reference, tako kadrovske kot izvajalske.

»Za vsa ostala razpisana dela (gradbeno-premostitveni objekti, signalno varnostne naprave, vozna mreža, telekomunikacije, itd.) za katera so bile ravno tako zahtevane reference, pa ŽGP le teh nima, kar pomeni, da sami nismo bili v stanju izdelati celovito ponudbe. Je pa ŽGP že glavni izvajalec pri nadgradnji železniške postaje v Ljubljani in na 2.TIR-u , kjer je že sprejel ogromno odgovornosti in tveganj, so zapisali.«

ŽGP Ljubljana je vodil oziroma sodeloval pri vseh slovenskih železniških projektih, saj je edini slovenski ponudnik, ki ima opremo in delovno silo za postavitev progovne mehanizacije, to pomeni, da je edino slovensko podjetje, ki lahko tako vzdržuje kot postavlja železniške proge. Odgovor Slovenskih železnic je zato najmanj nenavaden, pravijo naši viri, saj ima ŽGP bistveno več referenc za tovrstne projekte, kot jih ima inženirsko podjetje Riko, ki naj bi projekt vodilo.   

AVK spornosti pri skupnem nastopu za zdaj ne vidi

Prav ravnanje Slovenskih železnic poraja vprašanje, ali je zaradi morebitnega dogovora o skupnem nastopu prišlo do omejevanja konkurence in posledično višje cene projekta. Varuh konkurence odgovarja:  

»Skupne ponudbe niso prepovedane same po sebi in ponudniki lahko v postopkih oddaje javnih naročil nastopajo s takšnimi ponudbami, če ni cilj ali učinek takšnih ponudb omejevanje konkurence. Seveda nam je vsem v interesu, da se v okviru javnega naročanja pridobi čim več (neodvisnih!) ponudb. Pri presoji, ali je določen domnevno omejevalni sporazum (tudi npr. skupna ponudba) prepovedan, pa je treba upoštevati vse okoliščine posameznega primera in za ugotovitev kršitve pridobiti tudi dokaze. Prav tako je treba glede na navedeno v okviru ugotavljanja kršitve med drugim preučiti tudi, ali bi bil posamezni subjekt sploh sposoben oddati samostojno ponudbo.«

Evropsko tožilstvo skrbno spremlja porabo evropskega denarja

Za projekt nadgradnje železniškega vozlišča Jesenice je predvideno 56,5 milijona evrov evropskega denarja, zato smo vprašanja v zvezi s projektom Jesenice zastavili tudi evropskemu tožilstvu. Zapisali so: 
»Ne komentiramo tekočih preiskav, niti javno ne potrjujemo, na katerih primerih delamo, saj bi s tem lahko ogrozili morebitne tekoče postopke in njihov izid. Naj ob tem poudarimo, da je naša pristojnost obvezna, kar pomeni, da moramo spremljati vse sledi, ki so v naši pristojnosti. Bodite prepričani, da to počnemo natančno.«
116 123 – Zaupna telefona Samarijan in Sopotnik, 24 ur na dan (brezplačno)
116 111 – TOM – telefon za otroke in mladostnike, dosegljiv vsak dan med 12. in 20. uro (klici so brezplačni, otroci in mladostniki pa lahko pišejo tudi na tom@zpms.si ali se oglasijo v njihovi spletni klepetalnici)
Poletni strani To sem jaz, vsak delovni dan med 16. in 20. uro
01 520 99 00 – Klic v duševni stiski (vsak dan med 19. in 7. uro)
031 704 707Center za psihološko svetovanje Posvet, vsak delovni dan med 8. in 20. uro
031 50 60 50 – Telefon za pomoč v stiski ”Prisluhnem ti”, vsak delovni dan med 16. in 20. uro
05 720 17 20 – Društvo Tvoj telefon, vsak delovni dan med 7. in 22. uro
No items found.
No items found.
No items found.