Gospodarstvo
Politika
Ministrica Bratušek prižgala zeleno luč: Gradnjo "zlatih" tirov na Jesenicah bi prepustila Janezu Škrabcu
DRSI kljub pomislekom stroke januarja v pogajanja z Rikom za gradnjo novega vozlišča na Jesenicah. Kolikšna bo končna cena in zakaj država ne gre v nov razpis?
Med tem ko se je večina zadnje dneve leta pripravljala na praznovanje božiča in novega leta, se je po naših informacijah v ožjem vladnem krogu sprejela pomembna odločitev. Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek je z blagoslovom predsednika vlade Roberta Goloba prižgala zeleno luč za nadaljevanje projekta nadgradnje železniške postaje Jesenice. Da bodo v teh dneh stekla pogajanja z enim samim ponudnikom, ki izpolnjuje pogoje za izgradnjo projekta, to je Rikom pod vodstvom Janeza Škrabca, so nam potrdili tudi na Direkciji RS za infrastrukturo.
A ob tem se zastavljata vsaj dve vprašanji. Prvič, kako smotrna so pogajanja, če je na drugi strani zgolj en sam ponudnik. In drugič, ali je ta postopek sploh skladen z zakonodajo, če se bo – kot kaže – spremenila bistvena sestavina javnega naročila: to je cena.
Spomnimo: Država, v njenem imenu Direkcija RS za infrastrukturo (DRSI), je konec leta 2023 objavila razpis za izbiro izvajalca del za nadgradnjo železniške postaje Jesenice. Tik pred objavo razpisa se je uradna vrednost projekta skupaj z davkom na dodano vrednost s predvidenih 81 milijonov evrov zvišala na 126 milijonov evrov.
Projekt nadgradnje Jeseniške postaje
Najnižjo ponudbo v višini 170 milijonov evrov je oddal Riko. Hrvaški Kufner Grupe je ocenil vrednost izgradnje na 175,7 milijona evrov, družba VOC Celje pa na 179 milijonov evrov, vendar slednja nista izpolnjevala pogojev in sta bila kot ponudnika izločena.
A ponudbe - tudi najnižja - so močno odstopale od uradne vrednosti, ki jo je država predvidela. Ker tako visokih sredstev ministrstvo za infrastrukturo ni predvidelo, je 20. decembra DRSI postopek zaključil zaradi nezadostnih sredstev naročnika.
Tu pa se zgodba ne konča. Po naših informacijah se bo v teh dneh začel postopek s pogajanji z enim ponudnikom, Rikom pod vodstvom Janeza Škrabca. Cena pa naj bi bila zelo blizu oddani ponudbi, torej 170 milijonom evrov, saj se država pogaja zgolj z enim ponudnikom.
To, da se postopek nadaljuje, so nam v petek potrdili tudi na DRSI.
»Ker ponudba ponudnika RIKO, d.o. o. sicer izpolnjuje pogoje skladno z objavljeno razpisno dokumentacijo za predmetno javno naročilo, razen v delu višine ponudbene cene, naročnik nadaljuje oddajo javnega naročila z izvedbo konkurenčnega postopka skladno z b) točko prvega odstavka 44. člena ZJN-3 s tem ponudnikom. Ponudnik mora ponudbo oddati najpozneje dne 21. 1. 2024, so zapisali.«
Postopek s pogajanji je možen, vendar …
Zakon o javnem naročanju (ZNJ-3) predvideva možnost konkurenčnega postopka s pogajanji. »Ta postopek je možen, če se je predhodni postopek končal, saj gre za ekonomsko gledano en postopek, odgovarja izredni profesor na Fakulteti za državne in evropske študije Nove univerze dr. Aleksij Mužina. Tako je lani v sodbi odločilo Sodišče EU. Vsi tisti, ki so namreč imeli interes, da bi se prijavili, so to možnost že lahko izkazali v prvotnem postopku.«
A pri tem dr. Mužina opozarja: »Pogajanja so torej dopustna kot nadaljevanje postopka, vendar se bistvena sestavina, med katerimi je tudi cena, ne sme bistveno spremeniti.«
Kaj so bistvene sestavine javnega naročila? Sprememba naročnika, izvajalca, tehnične spremembe in nenazadnje sprememba cene.
Pa se v pogajanjih z Rikom vrednost res ne bo bistveno spremenila?
»To je skorajda nemogoče. Ker se država pogaja zgolj z enim samim ponudnikom, bo odstopanje od ponujene vrednosti – to je 170 milijonov evrov – najverjetneje minimalno,« odgovarjajo naši viri iz gradbenih krogov. Država je namreč predvidela ob razpisu 126 milijonov evrov, izvajalec pa želi 170 milijonov evrov.
Uradna ocena projekta je bila znana vnaprej in pred objavo razpisa. To pomeni, da so bili vsi ponudniki seznanjeni, po kakšni ceni želi država zgraditi novo vozlišče na Jesenicah. Če se cena zdaj bistveno spremeni, gre za skoraj 50 milijonov evrov razlike med naročnikom in izvajalcem, je država v neenakopravni položaj postavila vse tiste, ki se zaradi prenizke uradne ocene države, niso prijavili, opozarjajo naši viri iz gradbenih krogov.
To pa lahko sproži tožbe. Zahtevek za sodno varstvo lahko vložijo Računsko sodišče, Komisija za preprečevanje korupcije, Agencija za varstvo konkurence in vsi potencialni ponudniki, ki se niso prijavili na razpis zaradi prenizko ocenjene vrednosti projekta s strani naročnika.
Zakaj se torej država izpostavlja novih sodnim postopkom, je vprašanje, ki si ga zastavljajo naši sogovorniki, ko bi se temu lahko izognila z objavo novega razpisa, ki ne bi v neenakopravni položaj postavljal ponudnike. Razen če je v ozadju izbira točno določenega ponudnika, dodajajo viri iz gradbenih krogov. Priporočljivo bi tudi bilo, da bi ob novem razpisu naročnik znal bolje oceniti vrednost projekta. Nenavadno se namreč zdi, da so ocenjene vrednosti naročnika tako različne od ponudb izvajalcev.
Ministrstvo se je očitno s skoraj 100-milijonsko podražitvijo projekta sprijaznilo
Ministrstvo za infrastrukturo je podražitev projekta pojasnilo takole:
»Če izhajamo iz najnižje prejete ponudbe 170 milijonov evrov z DDV, pri tem pa odštejemo DDV, ki se vrne v proračun, je vrednost projekta 139 milijonov evrov, če pa upoštevamo še 56,5 milijona evrov že odobrenih evropskih sredstev, bi davkoplačevalce logistično vozlišče Jesenice stalo 82,5 milijona evrov.«
Da so cene realne, pritrjuje tudi revizija tujih strokovnjakov, ki jo je lani aprila naročila ministrica Bratušek:
»Prav tako ugotovitve v končnem poročilu izkazujejo, da je večina cen iz ocene stroškov bistveno nižjih od primerljivih cen iz avstrijskih in nemških projektov. Ponujene cene ustrezajo razumnim tržnim cenam, jasno izhaja iz končnega poročila avstrijskih strokovnjakov.«