
Aktualno
Politika
Erjavec: Sajovica bo zaradi patrij močno bolela glava
Dvakratni obrambni minister predlaga nakup oklepnih vozil, ki že delujejo na bojiščih in so že preizkušena. Iti se lastni razvoj pri tako zahtevnih tehnoloških izzivih je nerazumno tveganje, je prepričan.
Karl Erjavec je bil dvakrat minister za obrambo. Zdaj spremlja dogajanje, povezano z največjim obrambnim nakupom v zgodovini Slovenije, iz pokoja. Kako komentira postopek?
»Moje osebno mnenje na podlagi lastnih izkušenj je, da nakup oklepnih vozil zahteva celovito analizo. Od tega, kakšna oklepna vozila želimo za izgraditev srednje bataljonske bojne skupine, do tega kakšna bo konfiguracija srednje bojne skupine, zlasti, kakšno ognjeno moč želimo doseči. V zvezi s tem je nujno potrebna analiza vojaških strokovnjakov, koliko oklepnih vozil bo imelo topove, koliko bo poveljniških vozil, koliko oklepnih vozil za zagotavljanje delovanja zvez, koliko sanitetnih vozil in s kakšno medicinsko opremo, koliko logističnih in bo inženirskih oklepnih vozil,« našteva.
[[povezana]]
In to še ni vse. V zvezi s temi oklepnimi vozili mora biti natančno definirana oprema in oborožitev, našteva dvakratni obrambni minister, šele na podlagi tega je mogoče narediti okvirno oceno stroškov za vsa ta oklepna vozila. Potrebna je tudi analiza stroškov in določitev izvajalcev, ki skrbijo za vzdrževanje vozil in vgrajene opreme, kakor tudi analiza, kje bodo stacionirana vsa ta oklepna vozila (garaže in druga potrebna infrastruktura).
»Glede razvijanja oborožitvenih postaj sem pa zelo skeptičen in mislim, da tega znanja doma nimamo. Nujno bi bilo potrebno slediti nakupu oborožitvenih postaj, ki so že uveljavljene in, ki na terenu že dalj časa operativno delujejo. Bojim se, da vseh teh analiz ni in, da se improvizira glede na želje posameznih lobističnih skupin,« komentira Karl Erjavec.
Nakup oklepnih vozil brez teh analiz pomeni, da še nadaljnih deset let ne bomo imeli srednje bojne skupine, ker na tak način kupovati vozila pomeni lahko samo fiasko.
»Moj predlog bi bil, da se nabavijo oklepna vozila, ki že delujejo na bojiščih in so že preizkušena. Iti se lastni razvoj pri tako zahtevnih tehnoloških izzivih je nerazumno tveganje, saj Slovenija nima tradicije pri razvijanju tovrstne vojaške opreme kot so oborožitvene postaje. Minister za obrambo s tako slabo pripravljenim projektom tvega, da ga bo zaradi vsega povedanega močno bolela glava, napoveduje izkušeni politik.«
Cerar: Dal sem navodilo, da naj bo projekt ekonomičen
Miro Cerar, njegova vlada je pred leti načrtovala nakup nemških osemkolesnikov boxer, načrtov vlade Roberta Goloba ne želi komentirati.
»Imam premalo informacij. Glede načrtov moje vlade pa lahko povem, da sem dal navodilo, da se nabavi tisto, kar vojska nujno potrebuje in da mora biti to kompatibilno z Natom,« pravi Cerar.
Strokovnjaki so takrat ocenili kaj, kako in po kakšni ceni naj se kupi, se spominja, ob njegovem izrecnem navodilu, da mora biti projekt ekonomičen. »Želel sem, da je zadeva nesporna in da morajo biti merila za to investicijo strokovna.«
Kako so potekali nakupi vojaških vozil?
Cerarjeva obrambna ministrica Andreja Katič je tako pripravila vse potrebno za podpis pogodbe o nakupu 56 oklepnih vozil znamke boxer, vrednih 306 milijonov evrov. Vozila naj bi kupili v okviru OCCAR-ja (Organisation for Joint Armament Cooperation), ki naj bi bil prav tako garant za posle brez podkupnin.
Vlada se je po volitvah 2018 zamenjala, novi premier je postal prvak LMŠ Marjan Šarec.

Karla Erjavca, ki je nasledil Katičevo in septembra 2018 v drugo prevzel vodenje ministrstva za obrambo, je tako na mizi čakal eden največjih orožarskih poslov v zgodovini Slovenije. Erjavec se je po posvetovanju s predsednikom vlade Marjanom Šarcem, ki ga je v njegovem kabinetu usmerjal državni sekretar Damir Črnčec, odločil podpis posla preložiti. Odločitev je utemeljil s pojasnilom, da je cena za oklepnike previsoka in da jo bodo na ministrstvu poskušali znižati. V ozadju pa je bilo dejstvo, da nakupu odločno nasprotuje zunajkoalicijska podpornica Šarčeve koalicije stranka Levica.
Šarec je v začetku leta 2020 odstopil in Janez Janša, ki tokratnega nakupa patrij ne komentira, je sestavil svojo tretjo vlado. Njegov obrambni minister Matej Tonin je tik pred odhodom s položaja podpisal pogodbo o nakupu 45 oklepnikov boxer, ki naj bi slovenske davkoplačevalce stali dobrih 340 milijonov. Pogodbo je Marjan Šarec, tokrat v vlogi obrambnega ministra, a še vedno ob tesni spremljavi državnega sekretarja Damirja Črnčeca - razveljavil. Namesto boxerjev naj bi Slovenija zdaj kupila finske patrie, 106 vozil pa naj bi okvirno stalo okoli 700 milijonov evrov.
Na obrambnem ministrstvu trdijo, da provizij pri poslu ne bo, čeprav jih ne bodo kupovali po načelu vlada - vladi, pri katerem naj ne bi bilo možnosti za podkupovanje.
Po sistemu vlada - vladi je Slovenija kupila oklepne štirikolesnike oshkosh. Kupila jih je od ameriške vlade, ki je vozila nabavila od proizvajalca Oshkosh Corporation, nato pa jih prodala slovenski vladi. Po tem sistemu smo kupili tudi vojaški tovorni letali in helikopterje italijanskega proizvajalca Leonardo.
Doslej je bilo naročenih 161 vozil oshkosh z oborožitvenimi postajami v skupni vrednosti okoli 172 milijonov dolarjev, okvirna vrednost dveh transportnih letal pa je po podatkih obrambnega ministrstva 58 milijonov in 56,4 milijona evrov. Navedeni zneski ne vključujejo DDV.
Pri načrtovanem nakupu patrij pa bo slovenskemu obrambnemu ministrstvu finsko ministrstvo na temelju pred dnevi podpisanega pisma o nameri nudilo tehnično podporo ter bo tudi sopodpisnik tripartitne pogodbe s proizvajalcem vozil. Plačila se bodo izvajala preko namenskega računa, ki bo odprt pri finski vladi.