
Zdravstvo
UKC Ljubljana: milijonsko naročilo oddano brez razpisa
Ljubljanski klinični center je 23. decembra 2024 podjetju Meditrina posredoval povabilo k oddaji ponudbe za dobavo sistema za zunajtelesni krvni obtok (ZTO) v postopku javnega naročanja s pogajanji brez predhodne objave. Dan kasneje je prejel ponudbo omenjenega podjetja. Ta je kot edina prejeta predstavljala tudi ekonomsko najugodnejšo, zato so jo izbrali.
27. decembra 2024 so na Portalu javnih naročil objavili prostovoljno obvestilo za predhodno transparentnost, 30. decembra pa so z Meditrino podpisali pogodbo.
Namesto javnega razpisa postopek s pogajanji
Po zakonu o javnih naročilih se lahko naročilo odda brez predhodne objave v skrajno nujnih primerih, do katerih pride zaradi dogodkov, ki jih naročnik ni mogel predvideti.
In katerih dogodkov v UKC niso mogli predvideti, da so se odločili sistema za ZTO kupiti brez objavljenega javnega naročila – z njegovo objavo bi dosegli tudi ponudnike na evropskem in ne le na slovenskem trgu, z večjo konkurenco pa bi bila cena lahko tudi nižja.
V kliničnem centru so za Delo 18. oktobra 2024 povedali, da je za nabavo opreme za zunajtelesni krvni obtok v pripravi javno naročilo (v teku je analiza trga in priprava tehničnih specifikacij), potem pa so decembra namesto, da bi naročilo objavili, izvedli hiter postopek naročanja brez predhodne objave.
Kot razlog za tako odločitev so navedli, da za obstoječi sistem za ZTO, ki ga uporabljajo, proizvajalec ne zagotavlja več podpore (vključno z nadomestnimi deli), zato izvajalec na tem sistemu ne more več izvajati rednih letnih servisov, ki so nujni za ustrezno in varno delovanje sistema, pri čemer veljavnost zadnjega izvedenega rednega letnega servisa poteče konec leta 2024.
Na izvajalca so 19. decembra 2024 naslovili povpraševanje, ali je mogoče na sistemu izvesti še en dodaten servisni pregled, a jih je izvajalec zaradi odsotnosti nadomestnih delov zavrnil.
»Naročnik je edina institucija v Sloveniji, ki izvaja program otroške srčne kirurgije, pri čemer tega programa brez sistema za zunajtelesni krvni obtok ni mogoče izvajati,« so v UKC še dodatno obrazložili, zakaj gre za skrajno nujni primer naročila.
Ob tem ostaja odprto vprašanje, zakaj se glede nakupa in preverbe možnosti servisiranja niso zganili že oktobra, ko so že - glede na odgovore Delu - pripravljali naročilo.
V UKC so povedali, da je bilo predvideno podaljšanje veljavnosti servisne pogodbe za opremo tudi v letu 2025, vendar so decembra izvedeli, da to ne bo več možno.
Svet zavoda le o poslih, ki presegajo dva milijona evrov
Irmo Gubanec, predsednico sveta UKC smo vprašali, ali je bil svet zavoda obveščen, da bosta sistema za zunajtelesni krvni obtok (ZTO) kupljena brez objave javnega naročila, zgolj po postopku s pogajanji. Poleg tega nas je zanimalo, ali bi morali imeti po njenem odgovorni za nabavo podatke o tem, da se ne da narediti nobenega servisa več, dovolj kmalu, da bi se lahko objavilo javno naročilo.
»Svet zavod UKCL ni vključen v posamezne postopke naročanja. Seznanitev in soglasje Sveta zavoda je vezano le na pravne posle, katerih vrednost (brez davka) presega 2 milijona evrov,« je pojasnila Gubančeva.
V UKC so mnenja, da je bil ob danih okoliščinah (onemogočeno podaljšanje življenjske dobe obstoječe opreme v 2025) za pravočasno realizacijo nabave, ki zagotavlja nemoteno izvajanje zdravstvene dejavnosti, ustrezno izbran postopek s pogajanji, saj je omogočil pravočasno izvedbo postopka za nabavo opreme in sklenitev pogodbe s potencialnim dobaviteljem z realizacijo nabave in uporabe nove opreme.
Postopki s pogajanjem brez predhodne objave naročila so se ’razpasli’
Prvi mož državne revizijske komisije Samo Červek je na splošno in ne v povezavi z opisanim primerom povedal, da so se postopki oddaje javnega naročila s postopkom pogajanja brez predhodne objave od epidemije covida izjemno ’razpasli’.
Tovrstni postopki bi se morali po njegovem mnenju uporabljati res le v skrajni nuji, ta nuja pa ne bi smela biti povzročena zaradi morebitne malomarnosti naročnika.
Dodal je še, da so ti postopki najmanj transparentni in predstavljajo ugodno luknjo za naročnike in dobavitelje.
Agencija za varstvo konkurence podatkov ne more razkriti
Agencijo za varstvo konkurence smo vprašali, koliko nadzorov nad postopki oddaje javnega naročila s pogajanji brez predhodne objave so opravili v zadnjem letu in v koliko primerih so ugotovili, da je bila taka oddaja naročila upravičena.
Odgovorili so, da agencija ves čas spremlja postopke oddaje javnih naročil in aktivno obravnava vse prijave ter po potrebi ukrepa v skladu s svojimi pristojnostmi.
A ker naročniki o postopkih javnega naročila s pogajanji brez predhodne objave zagovornike javnega interesa niso dolžni obveščati, Agencija ne vodi posebne evidence o takšnih postopkih. Zahtevanih podatkov nam zato niso mogli posredovati.
Meditrina: Monopolni ponudnik
V UKC Maribor in SB Celje pa so aparata za ZTO kupili prek javnega razpisa, pri čemer je posel kot edina prijavljena prav tako dobila Meditrina. Tedaj je direktor celjske bolnišnice Dragan Kovačić dejal, da ima po njegovem poznavanju to podjetje pri ponujanju aparatov za ZTO v Sloveniji monopol in lahko cene dvigne v višave, naročniki pa so nemočni, saj aparat potrebujejo. Tako so v Celju za isti aparat, kot so ga kupili v UKC Maribor, le da dobre pol leta pozneje, plačali 80.000 evrov več.
UKC Ljubljana je decembra lani naročil aparata LivaNova (model Essenz), zanju pa bo z vključenim enoletnim preventivnim garancijskim vzdrževanjem odštel 522.922,45 evra in 459.903,95 evra (vse naštete cene so z davkom).
Če upoštevamo še 3-letno pogarancijsko vzdrževanje, bo ljubljanski klinični center podjetju Meditrina plačal skoraj 1,2 milijona evrov (z davkom).