Zdravstvo
Direktor ZD Velenje: Razpis smo kopirali
Pred kratkim smo poročali o sumih, da so razpisi za nakup reševalnih vozil pisani na kožo domačemu dobavitelju. Absolutni zmagovalec razpisov, katere vsebino naročniki vozil očitno kar kopirajo iz že objavljenih razpisov, je podjetje Medicop v lasti Petra Podlunška. Sprašujemo se, kdo je avtor izvirnega razpisa – nekateri domnevajo, da bi to lahko bil kar zmagovalni ponudnik.
Ob pregledu razpisov za nakup reševalnih vozil tipa C, ki so jih letos objavili zdravstveni domovi, nas je začudilo, da so vsebine razpisov skoraj povsem identične. Posamezne zdravstvene domove smo zato vprašali, kdo je pripravil tehnične specifikacije za reševalna vozila, ki so jih kupovali?
Janez Kramar, direktor ZD Velenje, sicer pa nekdanji vodja reševalne postaje UKC Ljubljana in reševalne službe v ZD Velenje je odgovoril, da so tehnične karakteristike za nakup vozila pripravili člani komisije, in sicer zaposleni Dejan Javornik, Mario Martinović in Lilijana Keita. Na vprašanje, ali so te karakteristike pripravili sami ali so jih zgolj skopirali iz že objavljenih podobnih razpisov, je dodatno pojasnil, da so zaradi dobrih izkušenj s sedanjimi vozili »ponovili oz. kopirali« razpis iz leta 2021, ki so ga imeli za nabavo Crafterjev, in sta dandanes še v uporabi.
Posredno je torej direktor velenjskega zdravstvenega doma priznal, da so z razpisom iskali natančno določen tip vozila.
To, da so pri pripravi razpisa za nakup reševalnega vozila uporabili že obstoječe vzorce razpisov, priznava tudi direktorica ZD Logatec Urška Tomič:
»Vsebino razpisne tehnične specifikacije je pripravila strokovna komisija. Na podlagi raziskave trga in upoštevanje naše potrebe. Kot pripomoček k sestavi tehničine specifikacije so nam služile tudi že obstoječe javno dostopne dokumentacije objavljene na spletu.«
Iz občine Kamnik, kjer so letos objavili razpis za reševalno vozilo za potrebe ZD dr. Julija Polca Kamnik, so odgovorili, da so tehnične specifikacije vozila s pripadajočo opremo prejeli s strani zdravstvenega doma. Kljub temu da so odgovore na naša vprašanja pripravljali skupaj z zdravstvenim domom, na vprašanje o tem, ali so specifikacije pripravili sami, ali so jih zgolj kopirali iz že objavljenih razpisov, nismo dobili.
Zakaj je vedno izbran isti ponudnik?
O tem, da so omenjeni razpisi pisani na kožo enemu od ponudnikov, je prepričan vir, ki nas je kontaktiral po objavi članka. Problem po njegovih podatkih nastane že v osnovnih merah vozila - zahteva se višina, ki je za ostale predelovalce, ki ponujajo vozila na našem tržišču previsoka, pa tudi iz opisov sten vozila in nekaterih drugih karakteristik sogovornik ve, da bodo vzeli vozila, predelana s strani Medicopa.
Razpis je po njegovem mnenju dejansko narejen tako, da odgovorna oseba Medicopa dostavi vso potrebno dokumentacijo v javni zavod na vpogled, in če je potrebna kakšna sprememba v dodatni opremi, v sodelovanju s tem podjetjem to tudi doda.
V Medicopu se na vprašanja, ki smo jih poslali že pred časom in ta torek, še niso odzvali.
Trenutno je aktualen razpis ZD Maribor, ki kupuje 3 reševalna vozila tipa C. Poleg tega, da je vsebina razpisa izjemno podobna že objavljenim razpisom, poznavalce trga zmoti izjemno kratek: 90-dnevni rok dobave od izdaje naročilnice. Pravijo, da tega roka, če želiš kupiti vozilo in ga predelati v reševalno, ne moreš ujeti.
V mariborskem ZD so tak rok postavili, ker menijo, da vozila potrebujejo čim prej, da jih lahko nadomestijo, saj se starejša vozila v delovanju NMP in z vsakodnevnimi obremenitvami iztrošijo.
»Smo pa vsekakor prilagodljivi glede na vprašanja ponudnikov ter se lahko tudi rok dobave glede na vprašanja podaljša,« so še pojasnili.
Dodali so, da je tehnične specifikacije razpisa pripravila strokovna skupina zaposlenih v organizacijski enoti Nujna medicinska pomoč, sestavljena iz zdravnikov specialistov nujne medicinske pomoči in diplomiranih zdravstvenikov, ki delujejo na terenu že več let.
Burni odzivi bralcev
Prav z nakupom vozila in njegovo predelavo pri kakšnem od ponudnikov tovrstnih storitev – lahko tudi v tujini, pa bi se dalo privarčevati. Iz ponudbe, ki smo jo pridobili in o kateri smo že pisali, izhaja, da bi za nakup vozila Fiat in predelavo pri italijanskem podjetju (brez certificirane opreme, zgolj s posteljo) odšteli dobrih 71.000 evrov (brez davka), medtem ko naši zdravstveni domovi odštejejo še enkrat več.
[[povezana]]
Davkoplačevalce, ki spremljajo dogajanje in so nam tudi pisali, jezi dejstvo, da zdravstveni dom Velenje, ki je v prvih devetih mesecih leta 2024 posloval s presežkom odhodkov nad prihodki v višini 276.746 evrov, torej je imel realno izgubo, na razpisu naroči 3 reševalna vozila (dva nenujna in eno nujno) v skupni vrednosti nekaj več kot 600.000 evrov.
Če bi razpis res naredili sami, bi lahko privarčevali od
100.000 - 150.000 evrov (vrednosti brez DDV), vztrajajo naši viri.
O možnosti, da bi lahko kupili bistveno cenejše vozilo ...
In kaj pravijo v ZD Velenje na možnost, da bi se kupilo vozilo, ki bi se ga nato predelalo v reševalno, kar bi bilo po ponudbi, s katero razpolagamo, bistveno cenejše od izbrane variante? So to možnost sploh predvideli in če ne, zakaj ne?
Direktor Kramar je odgovoril, da v času priprave razpisa niso predvideli te možnosti iz vsaj dveh razlogov:
»Uveljavljena podjetja bi se lahko na razpis prijavila, drobljenje javnega naročila pa bi lahko privedlo do dejstva, da javni razpis ne bi bil uspešen na vseh sklopih. Dobavni roki so se v času priprave razpisa podaljšali, uveljavljena podjetja pa naročajo osnovne avtomobile na zalogo.«
Kramar ob tem poudarja, da je bil razpis objavljen v Uradnem listu EU. Na podlagi ocenjene vrednosti so po njegovem izvedli najbolj transparentni postopek - odprti postopek na podlagi 40. člena ZJN3.
Zakaj pa možnosti, da bi kupili vozilo, potem pa ga dali predelati, niso predvideli v kamniškem zdravstvenem domu?
»Predelava šasije tovornega vozila v reševalno vozilo je tehnično zahteven poseg, ki zahteva, da so vsi posegi v vozilo izvedeni skladno z zakonodajo, ter standardi, ki regulirajo izdelavo reševalnih vozil, ki so bili navedeni v javnem razpisu. Reševalna vozila, ki se uporabljajo za potrebe NMP, so izredno draga, zato jih reševalne službe uporabljajo, dokler le ta niso v celoti iztrošena, popravila pa zaradi visokih stroškov vzdrževanja z vidika gospodarnosti in varnosti niso več smotrna.«